sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האישיות משמשות סוג של עדות . ר' ישראל נג'ארה 1625-1550 ) בערך ) זכה לאסופת מאמרים ייחודית בעריכת מאיר בניהו ז"ל ולסדרה של מחקרים חשובים , ואולם הקובץ שלפנינו מציע מבט חדשני עקרוני . בשער הראשון ימצאו הקוראים מאמרים העוסקים בסצנה החשובה של הפיוט במרחב האימפריה העות'מאנית במאה ה , 16 מבעד לפועלו של ר' ישראל נג'ארה ובאמצעות דיון במיסטיקה היהודית בצפת . במאמרי "הטקסט וביצוע הטקסט בשירת ר' ישראל נג'ארה : הדרת השינה כפרקטיקה של גלות במרחב הלילה" אני קוראת את שירת נג'ארה מנקודת המבט של ביצוע הטקסט . אני רואה בשירתו לא רק סיפור על נדודי השינה של השכינה המתגעגעת לדודה , אלא גם עדות על הדרת השינה כפרקטיקה של גלות בקרב קבוצות המתקבצות לשירה ושבח באשמורות הלילה . לכל אורכו מבקש המאמר להבליט את אווירת הדו הקיום התרבותי הטבעי של מוזיקאים יהודים ומוסלמים צופים ברחבי האימפריה העות'מאנית . אבי אלקיים , אחד מגדולי חוקרי השבתאות בדורנו , חותר להארת חוויות רוחניות בהקשר המורכב של היהדות והאסלאם ותורם לאפיונים חדשים של המרחב המיסטי בצפת של המאה ה . 16 במאמרו , "אזמר בשבחין : על ארס פואטיקה להאר"י שיכור האלוהים , " הוא מדגיש את הוויית העיר כהוויה שיכורת אקסטזה ושיר . הוא מציב במרכז התחדשות השירה בצפת את הפולמוס על עיצוב הקנון של השירה והפיוט בספרויות בית הכנסת שהביאו אתם גולי ספרד , ואת הניסיון לעצב קנון חדש לשירים ולפיוטים בסידורים ובמחזורי התפילה באופן שיתאים להתחדשותם של החיים הרוחניים הקבליים המיסטיים בצפת בתקופה זו . השירה , בעיני אלקיים , היא המרחב הגדול של התגלות האלוהי למשורר ושל התגלות המשורר לעצמו . כדי לפענח את סוד השיר האחד שחיבר האר"י , "אזמר בשבחין , " הוא דורך בעקבי ר' ישראל סרוק , שטען כי הבנת השיר כרוכה בפנייה לספרותם המיסטית של יורדי ההיכלות והמרכבה . אלקיים קורא אפוא את שירת האר"י הן על רקע ספרות ההיכלות והן על רקע הגותו של סרוק , ובשיר המיסטי המיועד לערב שבת רואה הוא את המרכבה המובילה את היחיד במסעו האלכימי הריפויי . שלי אלקיים , משוררת ששירתה פרצה בשנות השמונים , השוקרת בשנים האחרונות על עבודת דוקטור בהנחיית אבי אלקיים ובהנחייתי , מציעה במאמרה "השושנה המיסטית : ר' ישראל נג'ארה" ניתוח מובנה של השושנה בפואטיקה של ר' ישראל נג'ארה , על פי שירו "יערת דבש על לשונך . " השושנה מנותחת כמבע , כסמל קבלי , כזיקה בין האדם לסביבה הטבעית וכהיפוסטזה על רקע המיסטיקה של השושנה ביהדות , בנצרות ובאסלאם . אדוין סרוסי , "ראש המדברים" בעניין המפטירים , קובע במאמרו "המפטירים : מבט על היסטורי" שר' ישראל נג'ארה היה מייסדה של מסורת המוזיקה העות'מאנית היהודית . בתוך הרפרטואר של המקאם הטורקי הכללי היו לרפרטואר הדתי היהודי מאפיינים מיוחדים כמו האופי הווקלי והמקהלתי . הפאסיל ( fasil ) הקולי העברי - סוויטה עות'מאנית הבנויה על פי הכללים , הצורות והסוגות של המקאם הטורקי - בוצע בפי קבוצת זמרים נבחרת שהוכשרה לכך מתוך המקהלות שהתפתחו בבתי הכנסת ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help