sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חתם . אין הדת מסבירה לדעתו מאומה ואינה מועילה במאומה לאדם , ונהפוך הוא : היא מפילה אימתה על הבריות והופכתם ליצורים משועבדים ואומללים בחייהם . שיא התכלית בחיי אדם הוא התענוג , כאמור . אך אין זה אותו תענוג גשמי גס , כפי שהבינו אותו ההמתים , ואף לא אותו תענוג גופני של אסכולת אריס טיפוס , כי אם בריאות הגוף ושלוות הנפש , וכדי להשיגן עלינו לסלק את גורמי המחלות והכאב הגופני , וגם את הדאגה והפחד הפוגעים בנפשי . תורתו של אפיקורוס התפשטה במהירות רבה ביוץ , ובמשך הזמן חדרה על נקלה גם לרומא ועשתה לה נפשות בחוגי המשכילים . כמו משנת הסטואה משכה אף היא את הלבבות ברוח המעשית והגישה האינדיבידואליסטית והקוסמופוליטית שבה . תפיסת העולם המאטריאליסטית הבהירה דיברה ללב הרומאי הנאור , שהדת והפולחן חדלו מלספק את רוחו ומלפתור בעיותיו וספיקותיו . לפי עדותו של קי ^ ןרו ועל סמך התגליות בהרקולאנום ( במאה הי'ח ) ידוע לנו , שמספר תלמידי אפיקורוס ברומא היה לא מעט . כדאי להזכיר את המצוינים שבחם : טיטוס פומפוניוס אטיקוס , טיטוס אלבוציוס , קאיוס וליאוס , לוקיוס מאנליוס טורקוואטוס , קאייס קאטייס וטרבאציוס . מכתבי קיקרו ידוע לנו , שאחד אמאפיניוס כתב ספר הכולל את הרצאת משנתו של אפיקורוס , ולפי פורפירי 1 ן ( מפרשו של ה 1 ראציום ) וקווינטיליאנוס כתב קאיוס קאטיוס ארבעה ספרים על טבע הנמצאות והאושר העליון . מכל אלה נשתמרו כתבי דיאוגנס לארטיוס ( רי במפתח ) וכמה פיסקאות אצל קיקרו ופלוטארכוס . יצירתו של לוקרציוס היא אפוא מקור ראשי לידיעת תורתו של אפיקורוס . ומחר הדבר , שבני-זמנו של לוקרציוס שקראו את ספרו רדעו את תוכנו אינם רואים אותו בדרך-כלל כפילוסוף המייצג ברומא את אפיקורוס רבר . אף קלקרו שקרא את 'טבע היקום' ( לפי עדותו של היירונימוס : 'תיקן ושכלל' את ספרו , ( במכתבו לקווינטוס אחיו , אינו מדבר על לוקרציוס האפיקוראי אלא על לוקרציוס המשורר וסגולות כשרונו . אפשר שבזמנו לא ראו בזה עיקר חשיבותו של ליקרציוס , הואיל ותורתו של אפיקורוס היתה ידועה להם ממקום אחר . ואפשר שהתבודדותו של לוקרציוס גרמה לכך . מבין כל ידידיו מזכיר המשורר רק את ממיוס שלשמו הקדיש את הספר , ול ^ ומיוס זה לא התייחסו מיודעיו באהדה ( כידוע לנו ממקומות אחרים . ( אם ניתן אמון בדברי היירונימוס , ייתכן שקיקרו ערך את כתב-ידו של לוקרציוס המנוח , שמצא חן בעיניו , כעדות עצמו . למה אפוא התעלם הפילוסוף האקלקטיקן מלוקרציוס בפומבי ? השנא אותו כתלמידו של אפיקורוס ! אך קיקרו לא התייחס לבית-מדרשו של אפיקורוס בשנאה . הוא התנגד למשנתו , 6 מהות התטנוג בחסיסתו של אפיקורו 6 מובאת להלן ( קטע מתוך איגרתו למנויקס , דיאוגנס לארטיוק י . ( 129 ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help