sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

החכמים והוגי הדעות אינם טורחים עוד לפתור את רזי הטבע גרידא , אינם דורשים עוד במופלא של עולם לשמו' דוגמת ראשוני הפילוסופים ביוון . מעתה עמלים הם למצוא השקפה פילוסופית אחידה , העשרה לשלב ולפתור את בעיית המאקרוקוסמוס עם בעיות המיקרוקוסמוס כאחד , כלומר ליצור שיטה פילוסופית המבוססת על תפיסת-עולם מובנת והגיונית , שתשמש יסוד ליחסים שבין אדם לחברו ושבין אדם לבריאה , לטבע ולחיים . הוגים אלה ינקו מן האסכולות הפילוסופיות היווניות שקדמום ונחלקו לפיהן , כגון : האקאדמיה , בית * מדרשו הפילוסופי של אפלטץ ;* הפריפא ^ טיקים - תלמידיו של ארימטו ; של האסכולה האפיקוךאית , בית מדרשו זינון - הסטואה ; הס ^ פטיקים עם פיתן וטימ 1 ן בראשם , ועוד . שתי שיטות פילוסופיה במיוחד העמידו תלמידים הרבה : תורת הסטואה ומשנתו של אפיקורוס . כמה תכונות אופייניות היו משותפות לשתיהן : רוח הפילוסופיה המעשית הקשורה בחיי יום-יומ ותורת מוסר הדואגת לאושרו של הפרט . ברם , עקתנותיהן ותפימת-עולמן היו שונים זה מזה בתכלית : הסט 1 איקנים ביססו ופיתחו את הקוסמולוגיה שלהם על פי התפיסה ההיראקליטית , שיסוד האש הוא מרכז הכול וראשית הכול , האמינו בכוח יוצר ובהשגחה עליונה , ואילו תלמידיו של אפיקורוס התבססו על תורתם של לווקיפוס ודימוקריט 1 ס ויצרו שיטה מאטריאליסטית מובהקה . בית-מדרשו של זינון איש קיטיון הטיף לשלימות המוסרית ולצדקה , שהן , לפי דעתו , שיא אושרו של האדם , החייב למגור על עצמו מפני השפעת החיים על שמחותיהם וצרותיהם כאחת , ואילו תלמידי אפיקורוס ראו את שיא האושר בתענוג הרוחני שעל האדם לטפחו בטוב טעם ובתבונה רבה . אפיקורוס , כאמור , לקח מדימ 1 קריט 1 ס את השיטה האטומיסטית , כלומר אף הוא ראה בכ 1 ללות הבריאה את תנועת האטומים הנצחית , אך הוא הוסיף לתורת רבו את רעיון ה'סטייה / כלומר , שאין האטומים מתנועעים אך ורק במסלולם הישר מכוח כובדם העצמי , אלא הם נתונים לסטיות קלות שבקלות שאין סיבתן מבוארת . רעיון הסטייה , שאת מהותו ותפקידו לא תפשו מתנגדיו המלעיגים עליו , מסביר בשיטה האטומיסטית את הפגישות , הדחיפות , ואת צירופי התרכובות שמהם מתהווים כל הנמצאות בעולם . ולא זו בלבד , אלא שבעזרת רעיון מסתורי זה יכול היה אפיקורוס לדחות את עקרון הגורליות האופייני למשנת דימ 1 קריט ^ ס ולהכניס את יסוד הרצון בתורת המוסר שלוי . בתםיסת-עולמו המאטריאליסטית של אפיקורוס אץ מקום לאלים ולהשג 4 ראה מילון השמות , המ 0 ניר בקיצור נמרץ את יסודות הפילוסופיה של כל אסכולה » 6-ל י שמח או » ל-םי שם מייסדה . 5 ר' בנספח את ביקורתו של קיקרו על משנתו של אפיקורוס .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help