sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מוזרה מאוד הערתו של היירונימוס על ה'שיגעון' ( או מחלה נפשית אחרת , ( שאחז את המשורר בעקבות 'משקה אהבה' חריף ושגרם , בסופו של דבר , להתאבדותו . יש המוצאים סמך לסיפור זה באותם המקומות ב'טבע המקום / שבהם מגלה לוקרציוס בקיאות רבה בסדר נשים ובפיסיולוגיה של האהבה . לדעתם , קטעים אלה הם עדות אבטוביוגראפית ונובעים מתוך גסיון חייו של המשורר עצמו . כנגדם סבורים אחרים שאין זו אלא אגדה שאויביו , והנוצרים הקנאים במיוחד , בדו מלבם על לוקרציוס הכופר בעיקר והנלחם בדת . הנוטים לקבל את הסיפור טוענים עוד , שהיירונימוס שאב בדרך כלל את ידיעותיו מספרו של סווטוניוס האבוד , שהיה מוקדש לתיאור חיי הסופרים , והלה לא היה לו כל יסוד לנטור איבה ללוקרציוס בגלל השקפותיו . אף םטאציוס המשורר מרמז על 'שגעונו' ( furor ) של לוקרציוס , אלא שכוונתו ללהט השירי ולא לטירוף-דעת ממש . על מצב-רוחו המרומם , החורג מדרך הטבע והשגרה , אומר לוקרציוס בעצמו ( א , : ( 925-923 א 9 ס , תיקנת תהלה נגעה בי ב 3 # ט הקךש נתלןה בלבי אהבה לשירה ולמוזות , היא עוךךה את רומי , כונ ? ה ךצו ? י בי למעש ! ואולם אין בכך כל רמז וכל סמך לכך , שמצב בריאותו היה לקוי עד כדי התאבדות . אף לאקטאנציוס הנוצרי האדוק , המצטט את חרוזיו של לוקרציוס בדברו על ךימוקריטוס שאיבד את עצמו לדעת , אינו מזכיר כלל שמעין זה אירע גם ללוקרציוס עצמו . גם אחרים , שהכירו את יצירתו של לוקרציוס , אינם מספרים על התאבדותו ( ארנוביוס , למשל . ( אין ספק שהרבה שמועות ובדותות נפוצו בזמנן על המשורר המחר בהשקפותיו ובהליכותיו , הפורש מן הבריות שלא יטרידוהו מעבודתו , שבה ראה תכלית חייו ובה כבש את סערת רוחו . התקופה ההלניסטית , שירשה את מקומה של יוון העצמאית , פתחה לרווחה את שערי העולם העתיק לתרבותה של הלאס , שהשתלטה במהרה ברחבי האימפריה של אלכסנדר מוקדון . הלשון , הספרות , המחשבה והאמנות היוונית מצאו להן מהלכים בחוגי המשכילים , חרגו מן המסגרת הלאומית והפכו לקניין בינלאומי , קוסמופוליטי . יחד עם זה חלו שינויים חשובים בנושאים הספרותיים והפילוסופיים , האופייניים לתקופה זו . אמנם , בעיות מבנה העולם וכ 1 ללותו , סדרי-בראשית וחכמת הטבע לא חדלו מלהעסיק את מוחות טובי הפילוסופים בזמן ההוא , אך במרכז התעניינותם עמד האדם , הפרט : בעיות היחיד וחייו תפשו מקום בראש בפילוסופיה והאפילו על הבעיות המיטאפיסיות . גדולי

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help