sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האינסופית והבלתי מסווגת , בזו שהיתה קיימת לפני היבדל האיש מעל האשה . אני מאמין , שאין אני חי על מנת לציית למישהו או על מנת להתענג . חי אני על מנת להיות , על מנת להתהוות . אני מאמין בכוחו של הרצון ובכוחה של ההשכלה לקרבני אל האין סוף ולשחררני מבבלי הבורות , ממגבלות המין האנושי . ' הבאות אלו מתוך 'ביקורת הנישואין' לפרידריר שלגל ודאי יש בהן כמה צלילים של חידוש , כמה שאיפות פרוגרסיסטיות . חידוש זה ושאיפות אלו מתבטאים גם ביחס למציאות . הרומאנטיקנים מפרשים את ההיסטוריה פירוש משלהם ורואים את מאורעות העבר — ראייה סובייקטיבית , מיוחדת במינה . האפשרות לעקוב אחר השתלשלותם של מאורעות עד מקום השתלבותם בהת חלותיהם ממש מקנה בעיניהם לכל דבר לא רק לגיטימיות מוחלטת , אלא גם דרגת אידיאל . דרך עיון אידיאלית זו במחקר ההיסטורי היתה מנוגדת לחלוטין למהלך מחשבותיהם של ה'משכילים , Aufklarern , ' אשר היו מתעמקים בחקירת ההיסטוריה רק כדי ללמוד מתוכה על הטוב והרע . בני המאה הי"ח התעניינו בראש וראשונה בעתיד ובבניינו . הרומאנטיזם הגרמני צעד אפוא את צעדיו הראשונים תוך כוונות ליברא ליות . הוא דגל באידיאות מהפכניות בספרות ובשאיפות של התחדשות בפוליטיקה . התנועה התנגדה נמרצות לאקדמיזם הספרותי , לאינטלקטואליות , לראציונאליות המופלגת של ה'משכילים . ' הרומאנטיקנים צללו במעמקיו התהומיים של ה'פנים' הנפשי ופתחו דרבים לקראת האין סוף : הם גילו מתוך כך את מקורותיה של השירה הגדולה . הם יצרו תורה חדשה , מדע חדש ל את תורת האסתיטיקה . תורה זו עמדה על הצורך המיידי לחקור את טבען הנעלם של השירה ושל נפש האדם , על מנת לגלות מה הן הסגולות השיריות הטבועות באדם . ערכה של אומנות — מן הדין שייקבע בהתאם למידה שסגולות טבעיות אלו באות בה לידי ביטוי . אלה ימי אביבה של הרומאנטיקה : גיתה והרדר עדיין עומדים למראשותיה . ההשקפות הולכות ומיטשטשות במערבולת של ספקות ושל פאראדוכסים . לפי בנדטו קרוצ'ה זוהי תקופת הפילוסופיה הרומאנטית או תקופת האידיאליזם הקלאסי . רומאנטיזם וקלאםיציזם עוד משמשים בערבוביה . הרומאנטיזם ההגותי , העיוני , שואף אמנם להגיע אל האמת ונלחם בכוחות המונעים בעדו מלהשיג אותה , ואולם המעשיים שבמבקשי האמת הללו—או

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help