sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לאחר מכן , עוד ידעה המלה תמורות שונות בתוכנה . היא התחילה משמשת כל דבר נדיר , פראי או מוזר , בנוף ובחיים . ואולם אל שיא גלגוליה ואל זיכוכה הסופי הגיעה המלה משהתחיל פרידריך שלגל לציין בה את היצירות שמקור יניקתן בימי הביניים , בניגוד למושג המובע בדרך כלל במלה 'קלאסי . ' יחס ההומאניזם או הקלאסיציזם אל המציאות היה חיובי : המדע והחקירה פרחו בעקבות המונארכיה האבסולוטית . תקופת ה'שטורם אונד דראנג' ניסתה לפרש את המציאות ולתקן אותה . ואילו הרומנטיקנים הראשונים חיפשו את המציאות בדרך חדשה לגמרי , בטענם שדין הוא לפנות עורף למופשט ולצורות הישנות שנתרוקנו מתוכן . הם הגיעו לכלל הכרה ברורה , שחיקוין המיכאני של היצירות הקלאסיות , על כל מערכת הכללים הטכניים שלהן ועל לשונן הנמלצת , עשוי להביא את הספרות לידי התאבנות מוחלטת . הנושאים העתיקים , המיתולוגיה היוונית והרומאית , על חיצוניותם המפוארת , שוב לא התאימו למציאות החיה . ואולם דווקא אל מציאות חיה זו שם המשורר פניו , לפרשה ולתת לה ביטוי . הוא שאף להיות נושא דגלה של מציאות זו , של זו הנראית ושל זו הנעלמת , ולדבר בשם ההיסטוריה כולה , לא בשם זו שעד מפלת רומי בלבד . מכאן ואילו התחילו משוררים מבקשים להם נושאים מחוץ למקומות שהיו ידועים עד אז כמרכזי התרבות האנושית , בכל שטחי החיים , על גילוייהם המרובים . המשוררים התחילו מעריכים את הפולקלור ואת האגדה ומבקשים להם נושאים בעולמם של חלומות , במורגש ובמה שלמעלה מן המורגש , במיםטי ובמיטאפיםי . הריאליזם של הרומאנטיקנים פירושו גם התנגדות למאטריאליזם . ריאליזם זה שאף לקלוט בקרבו רק את נסיונות חייהם של יוצרי ההיסטוריה ושל נשואיה . הרומאנטיקנים ראו בהיסטוריה ובהתגלמותה האומנותית כלי ביטוי נאות גם לפילוסופיה , גם לבינה האנושית , וכמובן גם לאידיאלים שלהם . בגרמניה , בשנת , 1798 נוסד ה'אתיניאום . ' האחים שלגל , פרידריד ווילהלם , שוקדים על הוצאתו לאור , בנסחם בו את 'התורה האסתיטית' שלהם על פירושיה . ה'אתיניאום' הופך להיות אכסניה לאנשי רוח בעלי השקפות דומות . יוצרים שוקדים כאן על ניסוחן של הלכות ומעמיקים חקור והבהר . 'רצונך לחדור לפנימיותה של השירה ? אל תביא אמונתך ואהבתך קרבן לפוליטיקה . תן נפשך שי למדע ולאומנות ' ! אלה דברי פרידריד שלגל ( ואולם מעט גרמנים מוכנים לכך , הוא מוסיף . ( והנה משהו הדומה לווידוי : 'אני מאמין באנושות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help