sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

העלה מישהו על דעתו , שתורת המלאכותיות של מאלארמה או זו של ואלרי על הכללים הגיאומטריים והמאתימאטיים שורשן נעוץ במאה הי"ז י ברם , גם בחברה עצמה חלים בינתיים שינויים מסוימים . החברה הופכת להיות מודרנית , מתהדרת , בורגנית . בשנת 1639 נוצרת האקדמיה הצרפתית , והקארדינאל sr norrt מעדיף לעשות למען ייסודה ולפרוש חסותו עליה מלעמוד מנגד . האקדמיה היא פוריסטית , ואם אפשר לומר ו םיםטימאטית . מאלהרב מגיע לידי שלימות גיאומטרית ביצירתו : הוא מעמיד כללים טכניים ומבליט את הצורך ליצור לפי חוקי הגיאומטריה , ק 1 רניי מצליח לשכלל יצירותיו שכלול גמור . פאריס פותחת שערי טרקליניה לאומנים ; מדינאים ואנשי ספרות מצטרפים אליהם לאחר מכן . סגנון החברה המנומסת מתעדן והולך ! מולייר עתיד לשאוב משיחם המליצי של בני החברה הגבוהה חומר ל'מתפנקות הנלעגות' שלו . שיא האידיאלים הרוחניים של צרפת בשעה זו , בסימן ההגות הצרופה , הוא דיקארט . השכל זוכה למעמד עליון על פני כל הנעשה : עליו להיות השופט המכריע בכול , לשבט או לחסד . הרגשות מן הדין שישתעבדו לו , שייכנעו לפניו , כמוכח ב'חבור על דבר הרגשות' לדיקארט . רוח האדם מוצאת כל חפצה בחיפוש מתמיד ועקבי אחרי ה'אמת . ' ואולם גולת הכותרת של חקירות דיקארט עתידה להיות בלא ספק היהרצאה על דבר המיתודה' שלו . דיקארט מסווג כאן את כל האפשרויות , המביאות את האדם לידי טעות בחקירותיו , ומונה את ארבעת הכללים האוניברסאליים העשויים להצילו מכישלון : [ א ] לא להסכים לכל דבר שלא הוכחה אמיתותו ; [ ב ] לחלק את כל הספקות המתעוררים תוך כדי עיון לחלקים חלקים , כל כמה שאפשר , למען הקל על בירורם % [ ג ] לעבור תמיד בעיון מן הפשוט אל המורכב ; [ ד ] לכלול בעיון את כל צדי הבעיות לפרטי פרטיהן , מבלי להשמיט דבר . כדי להוכיח את אמיתות שיטתו זו , מנסח דיקארט את מימרתו המפורסמת : ' אני חושב — הרי שאני מצוי . ' כלומר . יכול אני אמנם לפקפק בכול , אך אי אני יכול לפקפק בכך , שאני לכל הפחות , אני המפקפק , ישות מהרהרת אני . מגמתה הסופית של המחשבה הרי היא תמיד האמת . בספרות , וכן בפילוסופיה , אין אדם הוגה אלא כדי להגיע אל האמת . ואילו דיקארט מבקש את האמת שהיא מעבר לכל ספק וממעל לו : . Cogito ergo sum מכאן מגיע דיקארט אל ההכרה במציאות האלוהים ; אל תפיסת שלימות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help