sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר אינני סבורה שמחבר חייב להסביר לקוראיו , מדוע הוא נזקק לנושא מן הנושאים בספרות , באמנות , במדע או במדיניות ; אך הואיל ורוצה אני שהמניעים שהביאוני לעסוק בעבודתי זו יהיו גלויים וברורים , לא אמנע עצמי מלהודות שרציתי להגיע אל מקורות השתיקה שפשטה על פני עולמנו כולו בשנים שהתחוללה בהן האכזרית והנוראה שבטביחות שידעתן האנושות מעודה . תכופות ציטטתי באותם ימים את קריאת התמיהה שהשמיע רילקה בשנות מלחמת העולם הראשונה : 'הייתכן ? הן איש איננו זועק ' ! ? והפעם לא זו בלבד שלא נזדעק איש , רבים גם מחאו כפיים . הכיצד קרה כדבר הזה 1 מה הן והיכן היו טמונות הסיבות , שהביאו את האנושות לידי התמוטטות ? אימתי התחילו רגליה מועדות ? הרי אי אפשר שבאו המאורעות כחתף . אישם ודאי לחשה בעימומה הגחלת האיומה מאז . והנה היינו כולנו לה לאכלה . נכון : כל תקופה מאריכה ימים לגבולות עצמה , אך היא כורעת , בעל כורחה , בלחצם של זרמים חדשים . המרחק — הקטן לעתים כל כך — בין מה שמתרחק ויורד לבין מה שממשמש ובא , לעולם הוא מקור לפיקציות מזיקות , שהופעתן יש בה משום סכנה מידית , ושארסן עובר כמורשה מטמאה ומרעלת מדור לדור . עובדה זו — כולנו היינו עדים לאמיתותה . הנה כי כן אין אנחנו רואים את יד המקרה בכך , שאחרי מעשיהם הנוראים של הנאצים התחילו הבריות מתעניינים מחדש בדמות כמארקיז דה סאד ובנושא כבעיית הרע . כפי שאני מנסה להסביר בספרי זה , בפרק על 'השקיעה , ' היתה ידם של תלמידי המארקיז דה סאד מצויה בכל התנועות הרומאנטיות , ובראש וראשונה בגרמניה , שם העמיקה 'פילוסופית הטבע' לחטט בהכרת האדם ובתת הכרתו , במערכותיהם המסובכות של הטוב והרע , בבעיית המבוכה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help