sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הישראלית — ניזונות ממערכת קונצפטואלית אחרת . המסגרת הקודמת , המתמקדת במושגים כמו מרכז , מרכזי משנה ופריפריה , כלומר במושגים המתייחסים לפיזור האחריות והכריזמה בקרב מגזרים וקבוצות , אינה מספיקה לצורך מיפוי הפרמטרים שלפיהם מתפצלת החברה למגזרים ולרבדים . פרמטרים אלה יכולים אמנם להתייחס לריחוק מהמרכז או לקרבה אליו , אך הם אינם יכולים להתייחס גם למבנה הריבודי של החברה , בין שמדובר במעמדות ובין שמדובר בקבוצות סטטוס שאינן חופפות בהכרח את הקבוצות הממוקמות על ציר מסוים של מרכז פריפריה . לשתי הסדרות של מושגים אלה יש זיקה לתופעת ההתפצלות של החברה למגזרים שונים . האחת בנויה סביב תופעת השסעים החברתיים , והאחרת מתמקדת במושג פלורליזם . שני מושגים אלה ניתנים במידה מסוימת להמרה זה בזה , אף שאינם זהים . המוקד של הדיון באסופה זו הוא השסעים החברתיים . נושא הפלורליזם נידון כאן רק בקצרה . עם זאת חשוב לציין כי מושג זה , כפי שהוא מופיע במאמרי באסופה זו , שונה באופן מהותי מהמושג ' רב תרבותיות' הרווח כיום , שלא היה קיים כלל בעת כתיבת המאמרים . מאחורי המושג ' רב תרבותיות' עומדת ההנחה האידאולוגית הנורמטיבית שעקרון היחסיות שורר גם במערכות תרבותיות — לאמור , היות שלא קיימת כל אמת מידה ליצירה של סדר הייררכי כלשהו בין תרבויות שונות , הרי כל ה'נרטיבים' שווים וכך גם הפרופילים החברתיים . המושג 'פלורליזם' לעומת זאת הוא מושג אמפירי בלבד , המבקש לצייר את המסה ההטרוגנית של החברה . שאלת השוויון האיכותי של התרבויות השונות לא קיימת במקרה זה אלא הופכת לסוגיה מחקרית בלבד . לעניין השסעים — המסגרת הקונצפטואלית שליוותה את המחקרים שבהם עסקתי בנושא זה , מתבססת על העובדה האמפירית שהחברה הישראלית נאלצת להתמודד עם חמישה סוגי שסעים . שסעים אלה אינם דומים זה לזה , לא רק מבחינת התוכן אלא גם מבחינת אופי הפיצול הגלום בכל אחד מהם . מבחינה זו השסע היהודי הערבי נבדל משאר השסעים בכך שהוא בעל אופי דיכוטומי במובהק . כלומר , כל יחיד משתייך באופן מוחלט לקבוצה אחת ולא לאחרת , למעט צאצאים של זוגות מעורבים . גם השסע העדתי הוא כביכול מעין דיכוטומי , וזאת במיוחד כאשר מבחינים בין שתי קבוצות עדתיות גדולות בלבד — אשכנזים מכאן וספרדים או מזרחיים מכאן . אולם ניתוח המשמעויות החברתיות של שסע זה מלמד כי לעתים ההבחנה בין ארצות המוצא השונות המרכיבות את שתי הקטגוריות הגדולות הללו , חשובה לא פחות מההבחנה בין אשכנזים למזרחיים . זאת ועוד , מצויה קבוצה ניכרת של צאצאים של נישואים בין עדתיים שלא ניתנת להגדרה לפי הבחנה דיכוטומית . שלושת השסעים האחרים אינם דיכוטומיים כלל . הם מייצגים למעשה דרגות של קיטוב על פני רצף בעל ממד אחד או יותר . כך למשל ניתן להבחין בגוונים שונים של שומרי מסורת . גם השסע הריבודי המעמדי אינו דיכוטומי , והוא כולל בתוכו לפחות שני ממדים שאף לא אחד מהם דיכוטומי כשלעצמו — ממד ההכנסה וממד הסטטוס התעסוקתי ההשכלתי . הוא הדין בשסע האידאולוגי שגם הוא אינו דיכוטומי . שסע זה משקף מגוון של קבוצות אידאולוגיות שלא תמיד ניתן לסדרן על פני רצף בעל ממד אחד .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help