sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון מבוא המאות הראשונות לספירה במזרח הקרוב הצטיינו ביצירתיות דתית מיוחדת במינה ואינטנסיבית ביותר , שקשה למצוא דוגמתה בהיסטוריה האנושית . הנצרות , ששורשיה בחוגים יהודים נוצרים , הפכה למערכת דתית העומדת בפני עצמה ומתחלקת לכתות שונות שהביאה לפריחה של פעילות תיאולוגית שלא היתה כמוה באזור . פרותיה של פעילות זו נשתמרו , למשל , בספרותם הענפה של אבות הכנסייה . באותה עת מטפחת גם היהדות —דת ותיקה ומבוססת היטב—את מסורותיה ומתחילה באיסוף , ולו חלקי , של התורה שבעל פה , לאחר שכבר הסתיים מאות שנים קודם לכן תהליך חיתומם של כ"ד כתבי הקודש , המקרא . זה הוא שלב עריכתן הסופית של המשנה ( סביב שנת 200 לספירה ) ושל התוספתא ( שנת 400 לערך , ( כשבעקבותיהן מגיעים לגיבוש התלמודים — הירושלמי ( סביב שנת ( 400 והבבלי ( שנת 500 לערך ) —המכילים את דיוניהם של האמוראים על המשנה וענייניה . באותם ימים נאספים והולכים גם אחדים מקבצי המדרשים , כשהספרות הפרשנית לסוגיה מגיעה כמדומה אל שיאה . בצד כל זה מתסיסה את האזור ואת מסורותיו הדתיות פעילות כיתתית עשירה ומגוונת . אמנם הפעילות הספרותית האפוקריפית והפסוידו אפיגרפית לא נמשכה בעיקרה אל תוך התקופה הנוצרית , אך מסורותיה הוסיפו להתקיים משך דורות רבים בספרויות היהודית והנוצרית המאוחרות יותר . על כל זה יש להוסיף את התנועות ואת הרעיונות הגנוסטיים , וכן מאוחר יותר את הפילוסופיה הניאופלטונית , אשר העמידו אתגר רציני ביותר בפני דרכן של הדתות הממוסדות באזור . במשך מאות שנים נאבקו היהדות והנצרות , ובסופו של דבר אף האסלאם , במורשת הפגאנית היוונית , הפרסית וההלניסטית , אך גם הושפעו ממנה עמוקות . הפעילות באזור שככה אמנם במאה וחמישים השנים שקדמו לעליית האסלאם , אך הד לכל הפולמוסים האלה נמצא בספרות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help