sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה בספר זה מבקשת אני לעסוק ביחסם של המוסלמים בימי הביניים אל המקרא ובמידת הכרתם אותו . יש הבדל בין יחסם של הנוצרים אל " הברית הישנה , " המבשרת לפי הבנתם את בואו של ישו , לבין יחסם של המוסלמים אל המקרא . הנוצרים מקדשים את הטכסט המקראי , אך מפרשים אותו בצורה טיפולוגית פריפיגורטיבית , המרמזת על תולדותיו של ישו ועל תורתו , ודוחים את הפרשנות היהודית המבוססת על פשט הכתובים . המוסלמים אמנם מקבלים את התורה כהתגלות של אמת אלוהית , אך אין הם מקדשים את הטכסט , כפי שהוא מצוי בידינו , אלא טוענים שחלו בו במרוצת הדורות שינויים וזיופים . לפיכך מתקיפים הסופרים המוסלמים במישרין את הטכסט המקראי ( ולא רק את דרכי הפרשנות היהודית , כפי שעושים הנוצרים ) במטרה להוכיח שנשמטו ממנו פסוקים או שנוספו לו תוספות רבות מעשה ידי אדם . כמו כן הם טוענים שאין למקרא שרשרת של מסירה מהימנה , כפי שיש לקוראן , ובאופן כללי יותר הם קובעים כי עבר זמנו ופקעה תקפותו . בנושאים אלה עוסקים שלושת הפרקים הראשונים של ספר זה . תוך כדי עיון בטענות אלה ובאחרות נוצרה מעין ביקורת מקרא מוסלמית ימי ביניימית ( זו עסקה גם בברית החדשה , אך לא נעסוק בכך כאן , ( ביקורת שעסקה בעיון מעמיק ומדוקדק בסיפורי המקרא ובפסוקים מיוחדים בו , אם כי ללא ידיעת השפה העברית וללא הכרת הקנון בן כ"ד ספרים . ביקורת מקרא מוסלמית זו שאבה רבות ממקורות קדם אסלאמיים , פגאניים , נוצריים , גנוסטיים ואחרים ופיתחה אותם בצורה מעניינת ביותר . בפרק השישי אנסה להראות שלאחר מאות שנים הועברו מוטיבים רבים מספרות ערבית מוסלמית זו—באמצעות מתווכים יהודים ונוצרים , בעברית ובלטינית—אל אירופה ואל ראשית ביקורת המקרא המודרנית . הדברים עדיין צריכים עיון ומחקר רב , אך אין ספק שאפשר כבר עתה להצביע על הקשר המיוחד בעניין זה שבין שלוש תרבויות השונות זו מזו —העולם

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help