sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הנורמאטיבית לתחום הדקדוק או המילון . לפיכך , לקורא העברי לא היו 'אוזניים' לשמוע דפוסים ריתמו אינטונאציוניים כ'לא עבריים , ' כי הוא לא שמע מעולם דפוסים 'עבריים' ולא היה מודע לכך שלא שמע אותם או שהוא שומע 'אחרים' במקומם . כל זמן שהאלמנטים הדקדוקיים והלקסיקאליים ומיקרו צירופיהם נראו כבלתי פוגעים בתקן , התקבל המבע כעברי . צירופים גדולים יותר ( ברמת משפט ויותר ) לא נתפטו כקאטיגוריה רלבאנטית לנורמות של התקן . על רקע זה , שיטת ההעברה הריתמו אינטונאציונית של מנדלי היתה בדיעבד חילוץ הלשון העברית ממבוי סתום ופתיחת אפשרויות חדשות ורעננות בפניה . בבת אחת הועברה הספרות העברית ממצב של פעילות תרבותית שכוחה יפה , לכאורה , רק למליצה ולהתרפקות רומאנטית על העבר , אל מצב שתהיה מסוגלת להתמודד בו ביעילות עם המציאות של ההווה ; ממצב שבו יכלה לשרת רק גיזרה צרה של החיים למצב שבו עשויה היתה גיזרה זו ללכת ולהתרחב . ב . יידיש לעומת עברית וירוסן לרוסית שיטת מנדלי הפכה עד מהרה למודל יצרני בלשון הספרות העברית , כלומר : נתפסה כמכלול של עקרונות מעשיים ( או הנחיות ) בחיבור דיאלוגים , בצר שורה . 2 והנה דוגמאות אחדות ממסעות בנימין השלישי ( כל כתבי מו"ס . דביר , תל אביב תרפ"ט , ספר ראשון — ( 1 ) : ( ניזון , כמה אני ניזון , למשל ? הבל הבלים ! יש אלהים , אומר אני לך , למשל , היושב וזן את כל בריותיו בטובו הגדול . מזון לא חסר ואל יחסר לנו , אומר אני לך , ילמשל )* עמ' קל ) ו ( יש לזכור , שצריך לקרוא את הטקסט בהברה האשכנזית , ויש להניח , שהמלים העבריות שגם נתקבלו ביידיש בוטאו לפי הגייתן ביידיש ולא בהברה האשכנזית הקאנונית . 'למשל' בוודאי נקראה [ או 'נשמעה באוזן הפנימית [ lemafl ] [ ' או [ lemu ^ i ] ולא , [ lemoVol ] 'גדול' בוודאי [ gudl / godl ] ולא [ godojl ] ; על שיטת הסימון ראה הערה 11 להלן — ( 2 ) ( . רצונך במהרה , יהא במהרה . מאי אכפת לי ? ( קמג — ( 3 ) ;( כך , כך , רחימאי , הכל שם . [ ... ] אדרבה , סנדריל , אמור בעצמך , בהךיהודי שלך , באם שיבא השונא , חס ושלום , כלום תהא ביד שני פולימיסטים כמותנו לעמוד כנגדו ? ואם גם אלף פעמים תאמר ודג ברח רודי , ובאם לאו הריני יורה ועושה חזיזים — פוי , פוי ! כלום ישמע לך י אדרבה , הוא עוד יתפוש בך , ומאושר תהיה אם תתמלט בעוד שניך . האמין לי , סנדריל , כפי שאני רואה הרי אני ואתה שנינו מיותרים אנו כאן , והם בעצמם מתאוים בלבם להפטר ממנו [ ... ] . ( קצג . (

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help