sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המודעות לחטא באיכה היא משום כך משנית ביחס לחוויית ההינטשות ולזוועת החורבן . התפקיד הראשון של מחברי איכה היה למצוא לשון מתאימה לתיאור הזוועה . הם הפעילו שתי אסטרטגיות עיקריות . האחת , שימוש בדמויות דרמטיות אינדיבידואליות לשם ייצוג ממחיש ומרגש של המצב הקולקטיבי של העם . תחילה מופיעה הדמות הנשית , בת ציון , המסמלת את חוויית הקורבניות , ולאחר מכן מופיעה דמות גבר המייצגת את החתירה להתפייסות תאולוגית . האסטרטגיה האחרת היא זו של השימוש בהסדרים של הדיבור המומחז ( בייחוד השימוש בגוף ראשון ויצירת זווית ראות ) כדי לשקף את היחסים המוכים והמנוכרים במסגרת הברית . עצם המפעל של הכתיבה על האסון נתון בסכנה בעת שהמשורר העד לחורבן מתמוטט . הוא נואש מיכולתו לנחם את הקורבנות באמצעות השפה . הבעיה היא האם ניתן לעצב מטפורות ההולמות את האסון , כלומר מטפורות אשר בהשוותן את האסון לדברים מוכרים יכולות לרכך את הרושם של ההיבט המחריד ביותר של החורבן * היותו חסר תקדים ובלתי ניתן למדידה בעזרת השוואה . הקלה של הכאב תבוא רק כאשר הסובל , באמצעות היזכרות רצונית באמתות מן העבר , ייצור את הזיקה בין הסבל לחטא . היווכחות וו משחררת אותו מן הקורבנירת המבודדת ומתירה לו להצטרף לפניית העדה כולה אל האל . האל אינו משמיע דברו באיכה ; אבל התעלותו של הסובל מן התלונה הסתמית אל הפנייה לאל באמצעות התפילה מאפשרת לו לפחות למצוא מחדש את האל כזולת שניתן לפנות אליו . יתרה מזאת , האנטגוניזם הברוטלי שבין האל לסובל מתמצע במהלך הדברים על ידי נוכחותו של האויב . האויב , אשר עד לנקודה זו זוהה בטעות עם האל , נכנס עתה אל הזירה כדמות נפרדת שאליה ניתן להעביר את נטל הנאצה . אחרי חורבן הבית השני הפרדיגמה שהוצגה על ידי חז"ל מחברי המדרש היתה במידה רבה המשך של זו המקראית : החורבן הובן כרגע של ענישה מתקנת במהלך היחסים הנמשכים בין האל לעמו , ולא כאות לניתוק היחסים . חז"ל הוסיפו להשקפה המקראית את לימוד התורה וקיום המצוות כאמצעים עיקריים להתפייסות עם אלוהים , וכן את הרעיון בדבר הגאולה הסופית — שבואה ודאי , אך נדחה לאין סוף — הגאולה שתבוא בקץ הזמן ההיסטורי ולא בתוכו . המטלה הגדולה שעמדה בפני חז"ל היתה מטלת האישור של הפרדיגמה באמצעות ההתגלות המשומרת בטקסט המקראי . המקור העיקרי שממנו נשאבו החיוויים על אודות החורבן היה ספר איכה , ודווקא הוא היה הבעייתי והסרבני ביותר מבחינת המטרה הזאת . דומיית האל , היעדרם של חטאים נמנים במפורש והבושה לנוכח ניצחון אומות העולם בספר איכה היוו מכשולים , שההתגברות עליהם תבעה מפעל מתואם של פרשנות טקסטואלית . שלא כמו ספר איכה עצמו , שגילם תגובה מידית על האסון , המפעל הפרשני של חז"ל נוצר במאות השנים שלאחר המאורע . הריחוק אפשר יישום של טכניקות פרשניות וירטואוזיות שפתרו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help