sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עד עומד מן הצד , צאצא ; ( ג ) ההתמקדות הרפלקסיבית של הסופר בייסוריו שלו בכתיבתו על האסון , ומכאן — חלוקת ההתעניינות במידות שונות בין הדרמה האישית למאורע כשהוא לעצמו ; ( ד ) תפקידה של הלשון הפיגורטיבית בייצוג הנושא — במיוחד המטפורה , האנלוגיה והמשל ; ( ה ) עמדות כלפי האויב : נוכחותו בטקסט או היעדרו ממנו כגורם המתפקד בפירוש האסון כדרמה יהודית פנימית או כתוצאת אנטגוניזם מצד העולם הגויי ; 0 ) השימוש בצורות השונות של האישי , כגון ההאנשה או סיפור הדוגמה האישית , כאמצעים בייצוג האופי הקולקטיבי של האסון הלאומי ; ( ז ) הדימוי של העולם שאבד כאסון והתנודות בערכו לפני ואחרי המאורע ; ( ח ) הנטל או ההזדמנות המיוצגות על ידי הטקסטים של העבר במהלך הצטברותן של המסורות הקשורות באסון . היחסים המשתנים בין גורמים אלה בספרויות של תקופות ויוצרים נבחרים הם המהווים את הנושאים של העיונים הנפרדים שבכרך זה . קודם שנתחיל בתיאורם וננקוט בסיוגים ובהבחנות המתאימות לעיון בכל קורפוס של טקסטים במונחיו שלו , ראוי לנו שנרחיק עצמנו קמעה ונסקור את התמונה בכללותה . הסקירה הכוללת שתובא כאן מנסה להפשיט כמה מן העקרונות של ההמשכיות ואי ההמשכיות המשוקעים בניתוחים הנפרדים , בכוונה להבליט בחדות את הזיקה בין הישן והחדש . דפים אלה מכוונים לשמש כמבוא , אך משום שהם מזכירים מושגים שיפותחו רק בהמשך , יימצאו קוראים שאולי יפיקו תועלת רבה יותר מפרק זה אם יקראו אותו כסיכום תמציתי . המסורות של ספר דברים , שזוקקו על ידי הנביאים הקלסיים שחזו חורבן ממשמש ובא , הציבו פרדיגמה בסיסית של פשר , שהברית בין האל לעם ישראל היא לב לבה . לפי הברית , החורבן אינו מסמן את נטישת ישראל על ידי האל או את ביטול התחייבויותיו לעמו . עוד פחות מזה הוא מסמן את דחיקת רגלי האל על ידי כוחות יריבים לו ביקום . יש להבין את החורבן כעונש ראוי ואף דרוש על חטא ; עונש שעוצמתו עומדת ביחס ישיר לעברות שבוצעו . כתוכחה נעשה החורבן ביטוי להתעניינותו הנמשכת של האל בישראל , שכן הסבל הנגרם על ידי החורבן ממרק את החטאים שהביאו את החורבן ומאפשר לשארית חוזרת בתשובה לשרוד במסגרת יחסים מחודשים ומשוקמים עם האל . בחיזיון נפילתו של ישראל ממלא האויב תפקיד של מכשיר ותו לא ; מכשיר המבצע את כוונת האל , שנבחר משום עוונותיו הוא ואשר יושמד לאחר שימלא את תפקידו . מגילת איכה , שנכתבה תכף לאחר חורבן ירושלים בשנת 587 לפנה"ס , מגלה כי למרות ההכנה התאולוגית הזו , המהלומה שהנחית החורבן על פרדיגמת הברית חוללה נזק רב . בעוד הם מביעים אמון בתנאי הברית , משוררי איכה מייצגים מסורות עממיות יותר בטבען בהשוואה לנבואה הקלסית : האמונה כי כל כמה שיחטא ישראל , המקדש בירושלים והשושלת של בית דוד לא ייפגעו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help