sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האסון בדפים אלה אינה תלויה ישירות בכמות הכאב והסבל שנגרמו על ידי אירועים היסטוריים . היסוד האסוני שבמאורעות מוגדר על פי כוחו לנתץ פרדיגמות קיימות של משמעות , ובייחוד אלו המסמנות את הקשרים בין האל לעם היהודי . שיקומן של פרדיגמות אלו באמצעות הפרשנות היה הגורם המכריע בהישרדות היצירתית ; ובמפעל זה של שיקום נטל הדמיון הספרותי מקום מרכזי . בבחירה במה שלא ייכלל ובמה שייכלל במחקר מתוך קורפוס ספרותי עצום , שנוצר במשך תקופות רבות , הונחיתי על ידי עיקרון של אי המשכיות . התמקדתי בנקודות הלחץ במסורת : הרגעים שבהם חל היסט בפרדיגמות , והם מגולמים בטקסטים שאינם יכולים להתאים את עצמם בקלות להסברים מקובלים ומשום כך הם חייבים לגייס אמצעים חדשים לשם השגה מחודשת של משמעות . בסכמה זו ההיסטוריה והספרות אינן עולות תמיד בקנה אחד . כך הרציחות באוקראינה בשנת 1648 השפיעו על מצבו החומרי והמדיני של העם היהודי לאין ערוך יותר משהשפיעו הרציחות של הצלבנים בשנת 1096 י אבל ברמת הדמיון הספרותי האיקונוגרפי היתה זו דווקא 1096 שקבעה שורה של נורמות חזקות , נורמות ללא תקדים , אשר האסון המאוחר והנורא יותר לא העמידן בסימן שאלה . הדינמיות של ההיסטוריה הספרותית היא המצדיקה ויתור גדול במיוחד י ספרד של ימי הביניים . איגרתו של הרמב"ם על רדיפות האלמוואחדים ( המייחדים , ( ומאוחר יותר — המשיחיות של ר' יצחק אברבנאל , ניחומיו ההיסטוריוגרפיים של אבן וורגה ותגובות אחרות על גירוש ספרד — כל אלה נוגעים באורח חיוני לנושא החורבן . הותרתי מחברים אלה מחוץ לתחום הדיון , הן משום שהעיסוק בהם היה מחייב פנייה לתחומי חקירה נרחבים , שהמסמכים העיקריים שבהם אינם ספרותיים באותו מובן צר החל על המסמכים האחרים שהובאו בחשבון , הן — וזו הסיבה העיקרית — משום שאותם מסמכים נוגעים פחות בעניין ההמשכיות ואי ההמשכיות . לעומת החידושים הרדיקליים ביחס למסורת המגולמים בפיוטים האשכנזיים , הכתבים הספרדיים אינם מייצגים אלא הדגשות של נטיות שהתגלו בבירור כבר קודם לכן במסגרת פרדיגמת הפשר של חז"ל . ובדרך ההיפוך ו מזווית הראות הרטרוספקטיבית של הספרות העברית החדשה היו דווקא הדימויים החיוניים של קידוש השם שעוצבו על פי המודל האשכנזי , אלה שנראו בסיכומו של עבר שאפשר לאמצם או לדחותם . מסורות הנחמה הספרדיות אומצו באופן גלוי יותר על ידי ההיסטוריוגרפיה והפילוסופיה של התקופה החדשה — על ידי נחמן קרוכמאל , למשל — ולא על ידי הספרות היפה . סידור חלקיו של ספר זה מייצג תפיסה שלפיה ניתן לחלק ולסדר את הרגעים קובעי הנורמות . שלושת הפרקים שבחלק הראשון בוחנים שלבים שונים בגיבושה של המסורת הפרה מודרנית — בתנ"ך , במדרש ובפיוטי אשכנז . החלק השני דן בתגובותיה של הספרות העברית החילונית החדשה על הפוגרומים של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help