sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא : 'השכלה' ו'היסטוריה' מי זה האיש אשר לבו לב בשר ועל שפל מעמד עמנו לא יאנה ... ? ולמען נדע את אשר ביכולתנו לעשות נשים עין על דברי ימים הקדמונים לראות משם תהלוכות הזמן ופעילות בני אדם אשר חיו אז , דרכיהם ומדותס ... על ידי התבוננות הזה יראה לנו הדרך אשר נלך עתה , אחר שנדמה זמן לזמן ואדם לאדם ומעמד למעמד . ( י"ש ביק , הצפירה , ( 1823 לכל מגמה חברתית , תרבותית ופוליטית שצמחה בתולדות עם ישראל בעידן החדש התלוותה הכרת עבר מסוימת , שתמכה בזהותם הקולקטיבית , במשנתם הרעיונית ובפעילותם של נושאיה , וסיפקה להם הצדקה בפני עצמם , בפני החברה היהודית בת זמנם ובפני ההיסטוריה . דומה שכמעט כל אידיאולוגיה חדשה נוסחה גם בסכימה היסטורית ופנתה אל העבר כדי לבחור ולברור מתוכו את הראויים לשמש גיבוריה , ואף כדי לבנות את מעוון המיתוסים ההיסטוריים שיזעו אותה . מן הצד שכנגד , מעידה תמונת ההיסטוריה שיצרה כל תנועה פחות על העבר כשלעצמו ויותר על דמותם , על שאיפתם ועל משאלות ליבם של יוצריה ומגייסיה . בספר זה נבחרה כמקרה מבחן ההשכלה היהודית של המאות הי"ח-י"ט — האידיאולוגיה המודרנית הראשונה בתולדות ישראל , שהופיעה במיפנה הזמנים החדשים ונישאה על ידי המשכילים : היהודים הראשונים שחיו מתוך מודעות להיותם מודרניים , והסיקו כי בעידן מודרני מתבקשת תוכנית מקיפה של שינוי בחיי הרוח ובעולם המעשה של החברה היהודית . מה היה טיבה של ה'היסטוריה' שיצרו המשכילים , באילו טקטיקות נעשה בה שימוש ומה היו היעדים שלמענם גויסה — אלו הן כמה מן השאלות שיעלו במפגש זה שבין 'השכלה' ו'היסטוריה . ' טיפוחה של ההיסטוריה והעיסוק המחקרי והאידיאולוגי בה ליוו את תהליכי המודרניזציה באירופה של העת החדשה . התמורות ביחס אל העבר והערכתו מחדש , הגישה הביקורתית למקורות שנחשבו עד אז בעלי מעמד סמכותי בלתי מעורער , חילונה של ההיסטוריה , ההתנתקות מן החשיבה ההיסטורית התיאולוגית ורתימת ההיסטוריה לשירותן של אידיאולוגיות חברתיות ופוליטיות מודרניות , הן כמה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help