sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר גיבוריו של ספר זה הם היהודים הראשונים המודעים להיותם בניה של 'העת החדשה . ' נושאו של הספר הוא המיפגש שבין קליאו , המוזה של כתיבת ההיסטוריה , למינרוה אלילת החוכמה , ועלילתו משחזרת את תמונת ההיסטוריה , שעליה נשענה האידיאולוגיה היהודית המודרנית הראשונה — ההשכלה . אומנם אין הנחתום מוסמך להעיד על עיסתו , אך בהציעו לקורא את הדיון הפרטני בהכרת העבר של ההשכלה במאות י"ח-י"ט , אין הוא פטור מלהצביע על נגיעת הדברים לשיח האינטלקטואלי במקומותינו ובזמננו . משקלה המעצב וקובע הזהות של ההיסטוריה בתודעתם של יחידים ועמים הוא מן האמיתות שאין עוד צורך להוכיחן . נכון הדבר גם לגבי הפלורליזם בהיסטוריה — מספרם של תמונות העבר , דימויו ופרשנויותיו הוא כמספר האמונות , השקפות העולם והאינטרסים השונים והמנוגדים . בשנים האחרונות הולך ומתעצם העניין בזיכרון ההיסטורי הקיבוצי היהודי והישראלי . אבני יסוד בתודעה ההיסטורית של תקופת הגלות ( כמו למשל קידוש השם בזמן מסעי הצלב ) ויותר מכך מיתוסים לאומיים וציוניים ( כגון מצדה , תל חי , מלחמת תש"ח ) נבחנים מחדש בפולמוסים ערים , שנגיעתם האקטואלית והפוליטית המיידית מפקיעה אותם מרשותם הבלעדית של ההיסטוריונים המקצועיים . אם "הפסימיות כלפי ההווה והספקנות כלפי העתיד" מאפיינות , כפי שהצביעה לאחרונה אניטה שפירא ( אלפים , 10 [ תשנ"ה , ([ את הפוסט מודרניזם הישראלי ואת מגמת הרוויזיה ההיסטורית , הרי שאני מבקש להצביע על השלב המוקדם , הראשוני והיסודי של צמיחת המודרניזם היהודי גופו . החל מאותה שעה היסטורית שבה "גילו" המשכילים מתוך אופטימיות גדולה את 'העת החדשה , ' גיבשו את אתוס המודרניות והשליכו אותו על העבר כדי להמציא , ניתן לומר , מעין מסורת יהודית אלטרנטיבית שלה עתיד זוהר , הונח הבסיס התקדימי לכלל מדרשי הזמן ההיסטורי בתרבות היהודית המתחדשת . אף אותו פרק היסטורי של תנועת ההשכלה האירופית והיהודית , העומד כאן במוקד , איננו פרק חתום שרק חובבי נושנות מסוגלים למצוא בו עניין . קודם לכל ראוי לתת את הדעת לעובדה , שהמשכילים הם שפתחו לפני יותר ממאתיים שנה את

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help