sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

והמכתבים שהצטברו במשך שישים שנות יצירה - בהיותו משוכנע שהללו יהיו חיוניים עבור ההיסטוריון שיבוא בעתיד לחקור את ההתחלות הסוערות של המחקר היהודי המודרני . השרידים הספרותיים של תפקידיו המרובים הוברחו מגרמניה זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה והם שמורים כיום בארכיוני בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי . הם מצביעים על תחושת מודעות וביטחון עצמי . איזה אוצר בלום גיליתי אפוא לפני קרוב לשני עשורים , במרוצת שנת שבתון בלתי נשכחת שעשיתי בירושלים , כשעתותי היו בידי וםפנתי את עצמי בנבכי אותו עולם של כתב גותי מטושטש . האוסף הענקי של כתבי צונץ ובו פירורים מפתים ומסמכים רשמיים מאשר דברים שהוא עצמו אמר פעם לעמית צעיר שנמנה עם מעריציו : "קוראי ספריי רחוקים מלהכיר אותי . " ניירותיו האישיים מספקים פירוש ליצירתו שבדפוס , הצצה לסוגיות ולסבל , לנקודות המחלוקת ולכוונות שדחפו אותו לעבודות מחקר מסוימות והזינו אותן . תוך עיון בקטעים אלה שנזנחו , גיליתי לכל עומקה את מעורבותו של צונץ בתקופתו ובתכנים שבהם עסק , וכן את יחסי הגומלין המרתקים בין השניים . באותה שנה ממש הגעתי למסקנה , שלא ניתן לכתוב היסטוריה מעמיקה או מובנת של מדע היהדות מבלי להידרש לאוספים הרבים של ניירות כתובים שהותירו אחריהם גדולי התנועה הזו - כאלה שלא פורסמו ושנפוצו ברחבי עולם . הערות השוליים של מאמריי הן עדות לתוכנית עבודה זאת ; מצבה הלא גמור של עבודתי מעיד , לעומת זאת , על גודל המשימה . בשלביה המוקדמים של התנועה היו חוקרי מדע היהדות בגדר חבורה של משכילים מבודדים ביבשת אירופה , שהתראו פנים אל פנים רק במקרים נדירים . הם התכתבו ביניהם בעברית או בגרמנית וקיימו ביניהם ערוצי תקשורת חיוניים של תמיכה הדדית , שגישרו על פני מרחקים גדולים שלא קל היה לעוברם , אשר על כן הותירו מרבצים של חומר מאיר עיניים לבדיקת הדורות שאחריהם . למרות שמבחינה אידיאולוגית התנצחו ביניהם לעתים קרובות , הם חלקו ביניהם מידע , רעיונות וכתבי יד . לקראת סוף המאה החלו יורשיהם האינטלקטואליים לפרסם את מכתביהם מתוך מודעות לשיעור קומתם של אנשי האשכולות המייסדים . בסופו של דבר , ההיסטוריה החברתית והאינטלקטואלית של מדע היהדות האירופי תיארג על בסיס האוצר האדיר של מכתבים שפורסמו ושלא פורסמו . הללו שופכים אור על כוחו של הדחף האקדמי המוחלט , על הבדידות שהיתה גלומה בייעוד המחקרי , על המכשולים שהפריעו למחקר שיטתי , על הקושי במציאת תעסוקה הולמת ועל מורכבותם של הקשרים האישיים . הם מסייעים בהתחקות אחר שלבי ההתמסדות של מדע היהדות בגרמניה והעברתו לרוסיה . יותר מכל , הם מדגישים את התסיסה Solomon Schechter . Studies in Judaism , third series , Philadel phia 1945 , p . 84 2

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help