sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יחסים אלה לא הובנו כהלכה על ידי חוקרים , שנטו להניח כי לא חל שינוי במעמדם החוקי של יהודי אנגליה בין 1066 ל , 1290 וכי במשך כל אותה תקופה נחשבו היהודים בעקביות לצמיתי המלך , הכפופים באופן מיוחד למרותו ותלויים לחלוטין בהגנה המלכותית על חייהם ועל קניינם . כתוצאה ממצב זה , כך נמשך הטיעון , היתה למלכים הזכות להטיל מיסים כראות עיניהם , גם עד כדי התרוששות . ליהודים לא היתה בעלות אמיתית על חפציהם , ועקב כך היה יכול המלך לגרשם כאוות נפשו ולהפקיע את רכושם כאילו היה רכושו האישי . למרות שמושג זה של שיעבוד יהודי השפיע על תפיסתם של האנגלים את היהודים , במיוחד בשנים שלאחר , 1270 הרי שלמעשה נבעה תפיסה זו של שיעבוד יהודי , על פי דברי גווין לאנגמיר , ( Gavin Langmuir ) רק מהיקש בלתי נכון של משפטן , בניסיון להסביר מצב חוקי שהיה משונה ליהודים עצמם . חושבני כי יש אמת בדבר , אלא שהסיפור אינו שלם . בשלהי המאה הי"ג אכן היה מעמדם החוקי של היהודים מיוחד . מאה שנים לפני כן קל היה לתת בו סימנים , והוא דמה ביותר למעמד שבו מצאו עצמם גם בני העיר הנוצריים במאה הי"ב . כמו אנשי העיר , הסתמכו היהודים על כתבי זכויות מיוחדים לחירות או להגנה ( שתי המילים היו למעשה נרדפות עד סוף המאה הי"ב ) אשר הבטיחו את זכויותיהם . על פי כתבי זכויות אלה , היו שתי הקבוצות פטורות מעמידה לדין שמיים ( מבחן האש והמים ) ובמקום זאת הובטח להם משפט בידי חבר מושבעים מעורב , אשר כלל בתוכו עירונים או יהודים . עקב היותן החוברות העיקריות בממלכה , נמנעה במתכוון משתי הקבוצות ההגנה על רכושן באמצעות בתי הדין לקניין של הכתר , משום שנכסיהן לא היו אחוזות . בנוסף לכך , גם ליהודים וגם לעירונים היתה חבות למס האריסים C . Roth , A Historyof the Jews in England , 3 rd edition , Oxford 1964 , pp . 96-104 ; H . G . 7 ; Richardson , The English Jewry under Angevin Kings , London 1960 , pp . 109-134 וראה את הניתוח ההיסטוריוגרפי של גווין לאנגמיר : G . Langmuir , "Tanquam Servi : The Change in Jewish Status in French Law About 1200 " , Les juifs dans I'histoire de France , ed . M . Yardeni , Leiden 1980 , pp . 24-33 8 לאנגמיר ( לעיל , הערה , ( 7 עמ' , 54-24 ובמיוחד עמ' . 37-33 אכן , לאנגמיר מעורר את השאלה , האם מושג זה היה קיים באנגליה בכלל , בציינו את העדר כל ציון מפורש של היהודים כצמיתים בספרות המשפטית האנגלית . כפי שיסתבר , נקודת ראות זו נראית לי קיצונית . 12-13 , 32-34 9 . קק V 7 J . D . W . Sutherland , The AssizeofNovel Disseisin , Oxf ord 1973 , דין אלה הגנו על נכסי אחוזות בלבד , ולמרות שבימי שלטונו של אדוארד הראשון היו השופטים מוכנים לקבל את המונח אחוזה על דרך ההרחבה ( שם , עמ' , ( 136-135 מעולם לא הורחבה סמכות בתי הדין לשם הכללת אדמות החבורות על פי חוזה למספר שנים קבוע . נראה כי אי הכללה זו משקפת את הדעה הקדומה מימים ימימה כנגד החוכרים , שיתכן שנבעה מן הסמיכות שבין חכירה להלוואת כספים . מלווי הכספים קיבלו לעיתים קרובות לידם חוזי חכירה כערבון להחזר ההלוואה .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help