sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

רוברט סטייסי יהדות אנגליה במאה הי"ג ובעיית הגירוש יהודים התגוררו באנגליה של ימי הביניים רק כמאתיים שנה , למן שלהי המאה הי"א ועד לגירוש הקהילה כולה ב . 1290 במשך שתי המאות הללו היה מהלך קורותיהם כמעט מקביל לזה של קהילות יהודיות אחרות ברחבי אירופה של ימי הביניים : התרחבות עד שלהי המאה הי"ב הן במניין והן בהשפעה המסחרית ; תקופה של רדיפות ועושק בסביבות 1180 ו 11220 בעקבותיה תקופה של יציבות עד לאמצע המאה הי"ג לערך ; ולאחריה תקופה של ניצול כלכלי מוגבר והגבלה חוקית , המגיעה לשיא באנגליה עם הגירוש . זהו גירוש יהודים המוני ראשון לתמיד מממלכה נוצרית כלשהי , ומן הממושכים ביותר . יהודים לא הורשו לשוב רשמית לאנגליה עד לאמצע המאה הי"ז . בה בעת שימש הגירוש מופת אשר עודד שליטים אחרים לבצע גירושים רומים : מצרפת במאה הי"ד , מחבל הריין במאה הט"ו ומספרד ב . 1492 בהכרח חייבים ההסברים לגירושים הללו להיות בלתי שלמים . אלה , בדומה לאירועים המחרידים עוד יותר של תקופתנו אנו , הינם תולדה של להט יצרים ודעות קדומות אשר שום ניתוח הגיוני לא יהפוך אותם , כנראה , למובנים לגמרי . מכל מקום יש לאל ידם של ההיסטוריונים לעשות יותר ממה שנעשה עד כה בכדי להסביר מדוע וכיצד אירעו הגירושים בשעת התרחשותם , ולשפוך אור על הנסיבות אשר עשו אותם בני ביצוע . לשם כך יש צורך לוותר על מספר מוסכמות היסטוריוגרפיות שכבר התקשחו סביב אותם גירושים . כמו , למשל , הנסיונות להסביר את הגירוש מאנגליה , אשר נחלקו באורח מסורתי לארבע מגמות . הגירוש תואר כפועל יוצא ממעמדם החוקי של היהודים , כתולדת רפיונה הכספי של הקהילה היהודית באנגליה בשלהי המאה הי"ג , כפתרון למה שססיל רות קרא בשם "הבעיה היהודית , " וכביטוי של קנאות אנטישמית . ברצוני להעיר בקצרה על כל אחד מן ההסברים הללו ולסיים בהתייחסות אל הגירוש גם כאמצעי פוליטי קצר טווח , אשר כל אחד מן הגורמים האחרים הללו הכשיר בעבורו את הקרקע , אך בשום פנים לא הכתיבו מראש . ראשית , עלי להקדים מספר מלות רקע על ראשית קורותיה של הקהילה היהודית באנגליה . יהודים הגיעו לאנגליה לראשונה בזמנו של ויליאם הכובש , קרוב לוודאי בתוך

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help