sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

בדבר העלאת הניצוצות מן החומריות . התורה החסידית שמה דגש בהעלאת הניצוצות בתוך כדי תיקון הפנימיות של היחיד . הרב אשלג אימץ במשנתו עמדה חסידית מרכזית זו והשתמש בה רבות כדי לעצב כלים לתיקון האדם . הגישה הפסיכולוגית החסידית ניכרת בבירור בדיון הארוך והמעמיק שלו בהקדמה לספרו "תלמוד עשר הספירות" ( תע"ס . ( בדיון זה הוא מנתח את ההתפתחות הפנימית המורכבת של רגשות האהבה והיראה באדם , ויש בו כדי להעיד על החשיבות הרבה שהוא מייחס לפסיכולוגיה של היחיד . לפי השקפתו , התפתחות הפנימיות בקדושה חייבת לפרוץ החוצה ולבוא לידי ביטוי במחשבה , בדיבור ובמעשה . עם כל זה , את ההשפעה הגדולה ביותר על משנתו הקבלית יש לייחס לעיוניו ב"ספר הזהר" ובתורת האר"י . הוא הגה בהם יומם ולילה וייחד להם את מרבית כתביו . 14 שנים עמל על פירושו ל"ספר הזהר" ו"זהר חדש , " ו 12 שנים עמל על ספריו "ספר עץ החיים , " "תלמוד עשר הספירות , " "ספר בית שער הבונות" ו"ספר אבן ספיר , " שעוסקים בתורת האר"י . זה היה אפוא עולמו הרוחני , ובו דבק . אני סבור שהשפעת תורת האר"י עליו היתה גדולה אף יותר מהשפעתו של "ספר הזהר . " בפירושו ל"ספר הזהר" ובכתביו האחרים הוא משתמש לעתים קרובות בתורת האר"י - בייחוד בכל הנוגע לתורת הפרצופים ולצמצום , לשבירה ולתיקון . קשה לדעת אם הושפע גם ממקובלים אחרים . ההשפעה של תורת האר"י ו"ספר הזהר" על כתביו דומיננטית כל כך עד שקשה להשגיח בהם בהשפעות נוספות . הוא עצמו , יש לציין , כמעט אינו מזכיר מקובלים אחרים . אפשר אפוא לומר בביטחון שמחשבת הבריאה של הרב אשלג , המוצגת בחיבור זה , מבוססת במידה רבה מאוד על החשיבה הלוריאנית ועל "ספר הזהר , " וכל שאר ההשפעות בטלות בשישים . המקורות המחקריים על הרב אשלג , על מקומה של משנתו בקבלת המאה ועשרים , על התפתחותו הרוחנית ועל המקורות שינק מהם - כל אלה מועטים ביותר . לא זו בלבד שהמחקר האקדמי רחוק מלמצות את הנושאים הללו , הוא כמעט לא תרם בהם דבר . אבולעפיה" ( שם , עמ' ;( 106 ( ד ) השפעה של החסידות על הרב אשלג ניכרת בהשקפותיו על תיקון האדם , שבא לידי ביטוי בהענקת עונג לאל , בהידמות ליוצר : "בכך שהוא נותן את הנתינה העליונה - נתינה לאל" ( שם , עמ' . ( 101 בנושא הזה ראו גם אליאור , "תמורות במחשבה הדתית בחסידות פולין : 'בין יראה ואהבה לעומק וגיוון , "' עמ' . 398 3 אשלג , ספר תלמוד עשר הספירות , א , עמ ' ט-מד בהקדמה וחמשת הכרכים הראשונים יצאו לאור במהדורה מפורשת ויצוינו בהערות בקיצור תע"ס ( ראו ביבליוגרפיה . ( כל ההפניות בספר הן למהדורה הזאת , אלא אם כן מצוין אחרתו . 4 הנושא יידון בשער יג . 5 ראו בביבליוגרפיה . 6 על המקורות ותוכנם ראו בשער א , שעוסק באיש ומשנתו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help