sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תפיסת המשיחיות שלו לפי הדגם השבתאי שהוא בא לסותרו , ואף חשב את ההתעוררות המשיחית של שנת תכ"ו להזדמנות של שעת רצון שהוחמצה . " לעומתו בר הפלוגתא שלו , השבתאי ר' יהונתן אייבשיץ , דרש כנראה שאף בימות המשיח לא יעלו ישראל לארצם , אלא ימצאו 'חן וחנינה' בין העמים במקומות מושבם י אייבשיץ אינו בורד בדעתו וו בקרב התאורטיקנים של השבתאות . גם יעקב פרנק היה שותף לו בהשקפה 'הטריטוריאליסטית' הממירה את ארץ ישראל בארצות גויי אירופה שהיהודים יושבים בקרבם , כפי שהראה גרשם שלום . אך שלא כשלום , אינני רואה בכך חידוש של פרנק . בהמשך נראה שדרכו של פרנק היא המשך של מגמת שבתי צבי וכת הדונמה , והדבר נכון גם בעניין זה . אפשר לסמוך דרך זו גם על עמודים נוספים , כי גם נתן העזתי טען ש'יותר טוב עתה שלא לילך לארץ ישראל , "' ואולי גם המחלוקת בין קרדוזו לר' יהודה חסיד , שעיקרה נסב על סוד האלהות , משקפת גם התנגדות לעלייתם של ר' יהודה וחבורתו . אין להסיק מכאן שציפיות לגאולה פוליטית וזיהוי הגואל הארצי המקווה עם שבתי צבי , אשר עלייה לארץ ישראל כרוכה בהם , סותרים בהכרח את רצון האידיאולוגים השבתאיים . אבל מכל מקום אין יסודות אלה נובעים מן האידיאולוגיה החדשה שלהם , שרק היא ראויה להיקרא בשם אידיאולוגיה שבתאית . לא תהיה זו דרישה מופרזת אם אבקש ללמוד אידיאולוגיה זו דווקא מפיו של שבתי צבי , ראש התנועה ומשיחה , מפי נתן העזתי , נביאו ומי שעיצב יחד אתו את תנועתו , ומפיו של השלישי לשניים אלה , אברהם מיכאל קרדוזו , ומפי ממשיכיהם הנאמנים של שלושת אלה . במצב כזה , כאשר התורה החדשה והאמונה המסורתית משמשות בערבוביה , ובעיקר כאשר האידיאולוגיה החדשה אינה יוצאת בפירוש כנגד המסורת המשיחית , אלא מתיימרת להיות מגשימתה , אי אפשר שלא יימצאו בפריפריה של התנועה תעודות המפרשות את התנועה החדשה לפי המסורת העתיקה . באור זה יש לראות את האפוקליפסה 'גיא חזיון' שנכתבה בתימן הרחוקה בימי ראשית התנועה ' , ואף את הפרקים האפוקליפטיים על ר' מרדכי אייזנשטאט . יושם אל לב שבשתי תעודות אלה אין דבר מתורת הקבלה השבתאית החדשה מיסודם של שבתי צבי , נתן העזתי או קרדוזו . אפילו ספר חמדת ימים לא יצלח לשמש כמורה למהות המשיחיות השבתאית , אף שהוא ספר קבלי רווי רגש משיחי הקשור לתנועה השבתאית וכלולים בו גם דברים מאת נתן העזתי . וזאת מפני שהספר כולו דבק בקבלת האר"י ומשמש במודע צינור חשוב להפצתה , ולא חדרו לתוכו לא הקבלה השבתאית , לא סוד האלהות השבתאי ולא דמות המשיח השבתאי . המשיחיות של ראשי התנועה הרעיונית השבתאית אין לה עסק בגאולה הפוליטית , אלא בתחום אחר : תחום האלהות והאמונה . הגאולה הארצית נחשבה בעיניהם רק כתוספת נופך ובאמירה מקובלת הנובעת מן הכתובים , או לכל היותר , ורק אצל כמה מהם , כתוצר לוואי של התיקון העליון . עד ההמרה הם אמנם הזכירו עניין זה לפעמים , משום שהושפעו מן ההתלהבות של המון העם ומתקוותיו , שאף נוצרים רבים נטלו בהן חלק ( כגון המילנרים האנגלים , ( אבל נראה שמלכתחילה לא החשיבו את ההצלחה ההיסטורית , שכן ההמרה ומות שבתי צבי לא הביאו סוף לאמונתם , אלא רק נתנו להם אפשרות להוסיף ולהתעמק

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help