sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

גאולתנו . ' הפעם גרס נתן ששבתי צבי , שהיה עתה מעבדי הסולטן , עתיד להקסים את הסולטן בשירתו ( שבתי צבי היה מוסיקלי ובעל קול ערב ) וכך להגשים את תוכניתו , " מעין מעשה הסירנות באודיסיאה . אבל בתוכנית זו מתמצית כנראה המחשבה המדינית השבתאית . הדמיון הדתי של השבתאים כמעט אינו נוגע בתחום הארצי . אמנם שלום סבר שנתן העזתי הוא המחבר של האפוקליפסה המתארת את שלבי הגאולה שנוספה לספר 'זרובבל , ' אבל ככל הנראה נתחברה תוספת זו קודם השבתאות . אמנם למן שלהי המאה הי"ז מצעו כמה חבורות של מקובלים הקשורים למחשבה השבתאית שעלו לארץ ישראל , כגון ר' יהודה חסיד , ( 1700 ) ר' אברהם תויגו , ( 1702 ) ר' עמנואל חי ריקי ( שהייתו האחרונה בארץ ישראל , ( 1741-1738 — ר' חיים בן עטר , ( 1741 ) הרמח"ל , ( 1743 ) וחבורותיהם , אך מספר כל העולים גם יחד זעום ביותר יחסית לתנועה משיחית כה חשובה כמו השבתאות . נוסף על כך אין אנו יודעים מה היה המניע המדויק לעליות אלה . אולי יש לחפש אותו באווירה המחכים ובסגולותיה המיסטיות של ארץ ישראל — כגון אלה המתוארות בספר טוב הארץ , שהתפרסם ערב פרוץ השבתאות , ורובו תעמולה קבלית בזכות ארץ ישראל וישיבתה , בלא הדגשת המשיחיות האקוטית — בדומה לעליות ראשוני החסידים , שבאו מיד אחריהן ( עליית ר"ח בן עטר היתה קשורה אולי לחידוש היישוב היהודי בטבריה בידי ר' חיים אבולעפיה , שעדיין לא הוברר רקעו הרעיוני המדויק ; אשר לעליית ר"א רוויגו , יצוין שגם מורו , הרמ"ז , התקין עצמו אז לעלייה , אף שבתקופה זו כבר לא היה שבתאי ) . גם עליות מסיבות שבתאיות מובהקות אינן קשורות לגאולה פוליטית דווקא , שכן יש בידינו עדויות על עליות שבתאיות הקשורות לגילוי סודות האלהות של שבתי צבי , העשויים להתגלות רק בארץ ישראל , או להתגלותו המחודשת של שבתי צבי עצמו , שתארע דווקא שם , אולי גם מפני שארץ ישראל היא המקום הטוב ביותר לבטל 'תורה דבריאה , ' כלומר את המצוות המעשיות . אפילו יש אי אלה עליות שבתאים בעלות רקע של משיחיות פוליטית , אפשר לשאול אם לפיהן יש להגדיר את המשיחיות השבתאית . בשל להט הפולמוס שהתלווה בעבר למחקר זיקתם של חכמי ישראל אל השבתאות , ניטשטשה לעתים ההבחנה העובדתית השקולה . גם אם נקבע שפלוני האמין במשיחיות שבתי צבי , הרי לא בכך בהכרח מתמצה כל עולמו הרוחני . היו שאיפות לגאולה מיידית גם לפני התפרצות השבתאות , ואלה נמשכו כמובן גם אחריה , ואף התחזקו בעקבותיה , שכן ההתפרצות המשיחית הכללית בשנת תכ"ו העלתה את רמת התקוות והציפיות בקרב מחכי הגאולה האקוטית . אין לתמוה גם אם חלקם זיהו את משיחם המקווה עם שבתי צבי , אבל בכל זאת אין לאתר כאן את עקבות השבתאות ככת או כתנועה רוחנית ; מקורותינו מונים מספר רב של שמות אפשריים למשיח המקווה , ואין הוספת השם 'שבתי' עיקר החידוש השבתאי . השבתאות יכלה להשפיע על תקוות הגאולה בדרכים רבות ומגוונות ובהן גם השאיפה לעלייה , אך אין לראות בזו מאפיין שבתאי מובהק . על רקע זה יצוין ששאיפה לעלייה לא ^ ישראל מצעו דווקא אצל ר' יעקב עמדין , המתנגד המובהק לשבתאות . בלי הבחנות נכונות היה אפשר לטעון שגם כוונתו לעלות נבעה מ'רקע שבתאי , ' שכן הוא עיצב את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help