sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שיביאם לארץ ישראל . אין תמה אפוא שרובם הגדול התייאשו מאמונתם השבתאית כאשר נפוצו השמועות על התאסלמותו של שבתי צבי , והנשארים נטשו את התנועה עשר שנים אחר כך , עקב מותו של שבתי צבי , בי אמונה בניצחון פוליטי של עם ישראל ודתו אינה יכולה להיתלות במשיח מומר שהלך לעולמו . אלה היו אמנם הרוב , אבל ספק אם נכון לכנותם שבתאים , שהרי לא היו אלא היהודים של כל ימות השנה שהאמינו באמונה המקובלת בביאת המשיח וחשבו שהגיע זמן בואו עד שבאה המציאות והוכיחה את ההפך , ואמונתם המשיחית לא נתעצבה מעולם לא על ידי שבתי צבי ולא על ידי נביאו ותועמלניו האחרים , שלגביהם התרחשה הדרמה המשיחית בספירות גבוהות הרבה יותר . לא מן הנמנע שאנשי הרוח השבתאיים היו אפילו מודעים לריבוד כזה של עם ישראל . הם יכלו להסתמך על דברי רעיא מהימנא ( ווהר , ח"ג , קכה , ע"א , ( שלפיהם רק מצדם של ' עמי 'pKn ( כך מכנה המחבר את אנשי ההלכה שאינם מקובלים ) 'אין בין הגלות לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד , ' אך גאולתם של 'תלמידי החכמים' נעלה על זאת , והיא מצד 'עץ החיים . ' דעה כזאת אולי איננה רחוקה ביותר גם מלבו של הרמב"ם . בסוף ספרו משנה תורה הוא מאמץ לכאורה את דברי שמואל בתלמוד , אותם דברים שלפי רעיא מהימנא נוגעים רק לעולמם של עמי הארץ < 'אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד , ' ועם זאת הוא קובע שגאולתם האמיתית של 'החכמים והנביאים' מצויה בתחום הרוחני . אמנם גם אצל שבתי צבי וחסידיו המובהקים אפשר למצוא בשלב הראשון יסודות של גאולה פוליטית . לשבתי צבי היתה אפילו תוכנית פעולה מעשית , והיא מפורטת במכתב מימי ראשית התנועה שכתב נתן העזתי , אולי ההוגה הראשון שלה , לראש יהודי מצרים , ר' רפאל יוסף . לפי תוכנית זו עתיד שבתי צבי לשכנע בדברים את הסולטן התורכי , ויסיר מעליו את כתרו וישימנו על ראשו , ומכאן והלאה יהיה לו הסולטן לעבד , וימלא את חפצו , ושבתי צבי ישתמש בצבא הסולטן כדי להילחם בגויים ( הם הנוצרים של אירופה , האחראים לפרעות ת"ח ות"ט , ( לקבץ הגלויות ולגאול את ישראל . תוכנית זו ( המזכירה במקצת את רעיון הצ'רטר של הרצל , ( לא היתה כה בלתי ריאלית כפי שהיא נשמעת . שבתי צבי , בקסם אישיותו , אכן עשה רושם רב על הסולטן מאז פגישתם הראשונה , כאשר הסולטן במקום להורגו כמו שניבאו הכול , כיבד אותו בכל מיני כבוד , כסף ומשרה . אמנם גאולת ישראל לא היתה כלולה בכיבודים אלה , והפגישה עם הסולטן הסתיימה כידוע בהתאסלמות שבתי צבי . הסיבה לכשלון התוכנית כבר בראשיתה היתה ככל הנראה התקפת הדיכאון שירדה על שבתי צבי לפני הפגישה . לפי המסופר , בצאתו ללכת אל הסולטן , חשש שבתי צבי לחגור חגורה ירוקה , צבע הכבוד המוסלמי האסור על היהודים . אז נתמלאו כל השומעים ייאוש , והבינו שנכזבה תוחלתם י אתמול חשב לקחת את הכתר מעל ראש הסולטן , והיום הוא חושש לצאת בחגורה ירוקה . אפשר לשער שאילו החשיב שבתי צבי מאוד את התוכנית הזאת , לא היה נבהל מניסיון לבצעה . נתן העזתי לעומתו לא התייאש מן התוכנית גם זמן מה לאחר ההמרה , וכעבור שנה , כששהה באנקונה שבאיטליה בדרכו לרומא בשליחות מיסטית מטעם שבתי צבי , חזר עליה באוזני מארחו , ר' מהללאל הללויה , לאחר שהלה הפציר בו מאוד 'שינחמהו איזו נחמה על

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help