sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כל יחיד , והמביא לידי תמורה פנימית , ואין מן ההכרח כלל שיקביל לה משהו חיצוני . דעה מעין זו משמשת יסוד להיסטוריונים הציוניים של הרעיון המשיחי בישראל , כגון יוסף קלויזנר , בן ציון דינור , יהודה אבן שמואל , אבא הלל סילבר , ואהרן זאב אשכולי . רק לאחרונה החלה היא להתערער , ומחקרים חדשים החלו שופכים אור גם על צורות אחרות של משיחיות יהודית , שהתקיימו בצד הצורה ההיסטורית מדינית . אין בכך משום עדות על ערעור מקביל בציונותם של ההיסטוריונים החדשים , אלא על כך שבעיניהם הציונות כבר אינה זקוקה לא להגנה ולא לייחוס , והם יכולים להתעמק במקורות בלא הפרעה אידיאולוגית . תפיסה חדשה כזאת של המשיחיות היהודית מצינו במבואו של משה אידל להוצאה החדשה של ספרו של אשכולי , התנועות המשיחיות בישראל ( ירושלים תשמ"ח , ( ובמקומות אחרים . וכך הגיע הזמן גם להעריך מחדש את המשיחיות השבתאית . בחינה מחודשת כזו תוסיף הארה על המשיחיות היהודית בכלל , וכן על המשיחיות החסידית , שכידוע ניטש עליה ויכוח קשה בין החוקרים . מתוך מושגים חדשים תתאפשר אולי גם ההתקדמות בנושא סבוך זה , בעיקר לאור הידע המוסיף ומצטבר בנושא ההשפעות השבתאיות על החסידות . א . מקום היסוד הארצי במשיחיות השבתאית זה לי שנים רבות שאני עוסק בכתבים שכתבו השבתאים עצמם וגילו בהם את רחשי לבם , ספרות רבה ועצומה , כפי שהולך ומתגלה . והנה בכל אלפי הדפים הללו כמעט לא מצאתי זכר לרעיון הגאולה הפוליטית והלאומית . אם כן , יש להגדיר אחרת את עיקר התעניינותם של השבתאים . אינני טוען שהיסוד הארצי נעדר מן השבתאות , אלא שצריך להגדיר בדייקנות את מקומו , ולשם כך יש להבחין שתי הבחנות . האחת — הפרדה בין שתי תקופות : התקופה הראשונה , מהתפרצות התנועה בחג השבועות תכ"ה עד התאסלמותו של שבתי צבי באלול תכ"ו , תקופה שבה עדיין אין השבתאות כת מיוחדת , אלא עם ישראל מאמין כמעט כולו שאכן עתה בא המשיח , והתקופה השנייה , מיום ההמרה ועד לגוויעתה למעשה של השבתאות , כמאה וחמישים שנה אחר כך , היא השלב הכיתתי של התנועה . ההבחנה הנוספת — ההבדל שבין שתי קבוצות של אנשים : האחת היא 'הגרעין הקשה' האידיאולוגי של התנועה , והאחרת היא חוגים פריפריאליים שרק הושפעו ממנה בעקיפין , או שלא קיבלו את האידיאולוגיה הייחודית שלה , אלא רק ראו בה התגשמות של הציפיות המשיחיות המסורתיות . בתקופה הראשונה יש לשייך לקבוצה הראשונה את חוג מקורבי שבתי צבי , שנשארו נאמנים לו גם אחרי שהמיר דתו , ולקבוצה השנייה — את המוני בית ישראל שלא עמדו במבחן זה . רק בעיני אלה האחרונים היתד , השבתאות בעיקרה גאולה ארצית ופוליטית , ורק בקרבם נפוצו שמועות כגון זו המדברת על צבא עשרת השבטים הכובש את העיר מכה . הם גם היו אלה שמרוב התלהבות מן השמועות המשיחיות מכרו את רכושם בזול וחיכו לגואלם

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help