sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בהם טיפלתי , הוצאתים והחזרתים למקומם בפקודת אבא , ואפילו שימשו לי בהיחבא שרפרף בכדי להגיע אל מקום המסתור של השוקולדים והבונבוניירות בסגנון שנות הצנע . כדרך חברי ילדות התחריתי בהם על תשומת לבו של אבא . בדרך כלל שקוע היה אבא בספריו ולא נמשך אלי . אבל כשהייתי מבקש לאכול , היה אבא נוטש את ספריו ועובר למטבח להכין לי חביתה , סנדוויץ' ושאר מיני ירקות . או אז היה אבא כולו שלי למשך כמה דקות , עד ששב לתלמודו . מקום לימודו של אבא , ה'סטדי' כפי שכינינו אותו , לא היה באותם הימים אלא כוך קטן שמשלושה צדיו היו ארונות קיר מלאים ספרים הממוינים לפי העניין ולפי הגודל . הדופן הרביעית היתה דלת זכוכית שהיתה נסגרת כל אימת שאבא חש להתרכז והיה מבקש שלא יפריעוהו . שם בחדר היה אבא לומד לפעמים שעות רכות מבלי לצאת ולבוא אבל חלונו היה פתוח . ולמה פתוח ? משום שבאותם הזמנים של תחילת שנות השישים לא היה טלפון אלא רק לשכנים 'המיוחסים' בבית ממול . וכך כל אימת שהיה אבא נדרש לטלפון , היו הם מודיעים בכל השכונה שפרופסור פלוני או סטודנט אלמוני מבקש את אבא . אבא היה נוטש אז את החדר וממהר לטלפון בבית השכנים . מתוך עניין הטלפונים נודע בשיכון על מקצועו של אבא . אבא שהיה נחבא אל הכלים לא המתין שתורתו תהא מכרזת עליו . אפילו השכנים שהיו ברובם מבוגרים בהרבה מאבא , היו שואלים אותנו הילדים : אבא בבית ? בניהם ובנותיהם של אותם שכנים ביארו את כוונתם של הוריהם , כשהיו שואלים אותי : כיצד אבא יושב בבית כל היום ורק אמא הולכת לעבודה ? השיכון היה מיושב על ידי חברי הפועל המזרחי , מהם עסקנים גדולים של אותם הימים שבשבתות היו קובעים עתים לתורה ובעיקר ללימוד גמרא . כילד בבית ספר יסודי מאוד התפלאתי שאבא שיושב כל היום ולומד גמרא אינו 'מגיד שיעור' או קובע עתים לתורה בחברותא . את התמיהה הראשונה סילקתי בהיותי ילד בן עשר כשחזרתי כמנהגנו על לימודי בגמרא לפני אבא לאחר סעודת שבת . אני מיהרתי לשחק והאצתי באבא שיגמור ללמוד עמי מהר . אבא שסבר שאיני מבין את החומר , התרגז וסטר על לחיי והפטיר : 'אם לא תדע ללמוד תשב בשיעור גמרא כמו סתם יהודי מסמטס ' . אכן זו היתה דרכו של אבא . ענווה גלויה מצד אחד וגאווה מסותרת מן הצד השני . אבא לא היה 'אוהב בהמון'

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help