sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה הספר מבוסס על סדרת הרצאותי בחוג לספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון , בשנת , 1997 שכותרתה היתה "הברכה והמראה — דגמים של השתקפות החוץ בשירה . " המראה משמשת דגם מקובל של שיקוף אובייקטיבי ( ראשיתו ב"המדינה" לאפלטון , ( ואילו הברכה היא " הברכה" של ביאליק : כשהיא רגועה היא משקפת נאמנה את החוץ , אך בהיותה סוערת היא משקפת רק את עצמה . זהו אפוא דגם דינמי , אף כי אצל רומנטיקנים מושבעים הברכה סוערת תמיד . על יסוד דגמים אלה נבחנות כאן המגמות הספרותיות השונות , בעיקר המימטית אובייקטיבית והרומנטית אקספרסיבית , ומקום מיוחד מוקדש ללשון הציורית המאפיינת מגמות אלה : הלשון המטונומית לעומת המטפורית . הדיון בהשתקפות החוץ מוליך אל הנושא המרכזי של הספר : בין שירה למדע , בייחוד ביחסה של השירה העברית החדשה . המדע מספק לנו את הידע האובייקטיבי ביותר על המציאות , ולפיכך יש מקום להניח כי יהיה גורם חשוב בכל התייחסות של התרבות אליה . ואכן , אלה היו פני הדברים עד סוף המאה ה 18 בקירוב —עד התגברותה של הרומנטיקה על המגמה המימטית , שמשלה בכיפה עד אז . הרומנטיקה התקוממה נגד השתלטות המדעיות על התרבות , ובכך נוצר הקרע בין "שתי התרבויות" — תרבות המדע ותרבות הספרות . אך גם בהתהפך הגלגל , כשהשיבה המגמה המימטית לעצמה את הבכורה במסגרת הזרמים "האובייקטיביים" השונים , לא התאחה הקרע ולרוב אף העמיק . והרי זו תופעה מתמיהה , שכן התפתחויות מהפכניות בפיזיקה של המאה ה , 20 שאותן נסקור בהרחבה , יש בהן כדי לקרב את המדע לרוחה של הספרות , אפילו הרומנטית . בספר זה נסקור את מהלך הדברים ואת הסיבות להיווצרות הקרע בין שתי התרבויות ואף להעמקתו , גם כאשר השתנה אופיין של התרבויות בכיוון שהיה עשוי לאחותו . דיוננו ייסב , כאמור , על היחס בין שירה למדע , אך ייאמר מראש : יש להבחין בין יחס מפורש לבין מה שמשתמע מרוח השיר , שהיא המבטאת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help