sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:289

בהרחבה אצל מילר , עמי 222 ; 17-14 ואילך ; גוטשמיד , עמ' Sperling 1886 , pp . iii-xxii ; ; 371-356 L . Cohen 1894 , cols . 2803-2806 ; Willrich 1895 . pp . 172-176 ; Wellmann 1896 , pp . 221-253 ; I . Levy 1900 a , pp . I 88 ff ; Friedlander 1903 , p . 373 ; Radin 1915 , pp . 199 ff . ; Schmid & Stablin 1920 , pp . 437 ff . ; F . Jacoby , FGrH . , m , C 616 ; I . Levy 1946 , pp . Gager 1972 , pp . 122-124 ; Sevensler 1975 , pp . 127 ff . ; Daniel 1979 , pp . 45- 65 , , 339 ff . ; Conzelmann 1981 , pp . 81-84 ; idem 1992 , pp . 86-90 קלוזנר תשי"ט , ד , עמ' ; 276-274 צץ יקובר תשכ"ג ( לפי מפתרו השמות ;( שטרן , א , עמ' 389 ואילן ; טרויאני , עמ' ; 53-48 שירר , ג , ' ענד ; 544-538 הנ"ל , נ , ' עמ' . 607-604 חלק מדבריו דומים להאשמות שנכתבו בידי אתרים - יוספוס לא פירט כאן מה הדמיון בין עלילת אפיון לעלילות הסופרים שקדמו לו , אלא הסתפק לפי שעה בהערכה כללית ביותר . רק בהמשך דבריו הוא הצביע על קווי הדמיון הללו ( השווה להלן ב , ( 28 , 20 , 15 , 9 כדי להבליט את התוססות של אפיון עצמו . ואילו חלק אחר הוא בבירור בגדר תוספות משוללות יסוד משלו - הביטוי היווני Jfuxpws ? יכול להשתמע בצורה מטפורית נם כמ } 3 > של 'חסר טעם . ' קביעתו הפסקנית של יוספוס נועדה ללא ספק לשמוט כל בסיס ספרותי קדום מעלילותיו של אפיון ולהציגן כדברי הבל , פרי באושים של דמיונו . מנקודת מבטו , זוהי כמ ^ בץ הדרן הטובה והיעילה ביותר לסתור את אמינות דבריו . רובן דברי ליצנות - המונח היווני >) Pu ^ LoXoxta יכול להשתמע גם במשמעות חריפה יותר , כלומר גסות , ניבול פה וכד . ' הריהם מוכיחים את בורותו - לדעת שטרן ( א , עמי , ( 394 דברים אלה נועדו להטיל ספק במוניטין הלמדני של אפיון ולחשוף את בורותו ( d 7 rai 6 eiM 7 ( a ) ברבים,- השווה עוד להלן ב , . 130 , 38-37 מסיבה זו נם יצק יוספוס לעג אירוני-סרקסטי בתוארו 'המדקדק ; ' ראה להלן ב , . 26 , 15 , 14 , 12 אדם שפל - אין ספק כי בכינוי בוטה זה ביקש יוספוס לרמוז לתיאורים השליליים אודות אפיון בספרות היוונית והרומית ( עיין לעיל בפירושים לפסקה כ , . ( 3 כל ימיו היה מנהיג אספסוף - יוספוס כינה עוד פעם אחת ( להלן ב , ( 136 בכינוי הזה (• yuj-yos ( 6 x Xa את אפיון , ולבטח כיוון דבריו לדימוי השלילי שלו כפופוליסט שחתר לקנות את לב ההמונים ( ראה לעיל . ( ראוי להדגיש גם את מאמצי פילון האלכסנדרוני להציג את שונאי ישראל באלכסנדריה באספסוף מצרי , כערב רב וכהמון פרוע , שבראשו עמדו כמובן חבר מרעיו של אפיון , כמו איסידורוס ולאמפון ; עיין פילון , נגד פלאקוס , ; 135 , 41 . 35-33 , 17 , 4 המשלחת לנאיוס , 120 יעיד . על תיאורי האספסוף האלכסנדרוני בספרות ההלניסטית והרומית בכלל , עיין עיד Box 1939 , . pp . xiiiff . ; Smallwood 1961 , pp . 213-214 ; Fraser 1972 , pp . l 28 ff . . 4 מאתר שרוב בני האדם נכבשים באיוולתם על ידי דברים כאלה - יוספוס ביקש להסביר מראש את סוד ההצלחה של עלילות אפיון בעובדה שהן כוונו לאיוולתם או לכסילותס ( dyvoia ) המצויה של רגב בגי האדם . לדידו זוהי התופעה האנושית היותר שכיחה בקרב בני תמותה , שאלמלא *> p היה בכלל סיכוי שהעלילות ימצאו אוזן קשבת . מאחר שבני אדם מקדמים בברכה דברי נאצה ושונאים דברי שבח - נקודת המוצא של יוספוס היא כי יצר לב האדם רע מיסודו וכי שמחה לאיד היא השמחה הגדולה ביותר ( השווה עוד להלן ב , . ( 5 לפיכך זו היתה בעיניו הסיבה העיקרית שיכלה לזרות אור על ממדי ההצלחה הגדולים של עלילות השטנה ככלל ושל אפיון כפרט . סברתי כי שומה עלי שלא לפסוח על איש זה ללא ביקורת - מבין שיטי הדברים עולה כי יוספוס היה מודע להשפעה הגדולה שהיתה לעלילות אפיון בננות היהודים בחוגים ררובים של

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help