sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שהיה לו חלק נכבד בה , בוודאי יכול להיחשב כמניע מספיק לכתיבתו של אישהמעשה והסופר כסינופון . אולם רצון טבעי זה לא היה הטעם היחיד לכתיבה . הספר נתפרסם בשם בדוי . עיון בסיבות פרסומו של הספר בשם בדוי פותח לנו פתח להבנת מניעים אחרים לכתיבתו , מלבד המניע הטבעי שצרן לעיל . 'מסע-הרבבה' נתחבר בשנות השמונים של המאה הרביעית , ואילו ב'היסטוריה יוונית' שלו , שנתחברה לאחר"מכן , אומר פסינופון : 'כיצד כינס כורש צבא , וכיצד עלה על אחיו , וכיצד היה הקרב , וכיצד , לאחר מכן , ניצלו היוונים והגיעו עד לים - ( זה ) נכתב על ידי תמיסתוגיניס , איש סיראקוסאי' ( ספר שלישי . ( 2 , 1 , אולם דבר לא נודע על תמיסתוגיניס מסיראקוסאי , ואליבא דכל החוקרים לא היה ולא נברא . השם הוא בדוי , ופסינופון פרסם ספרו בשם זה , אס כי מלכתחילה בוודאי ידוע היה לרבים מיהו מחברו האמיתי של ה'אנאבאסיס . ' בתקופה העתיקה כבר נשאלה השאלה בדבר סיבת הפרסום בשם בדוי . פלוטאר כוס , הביוגראף היווני הנודע , סבור היה שכסינופון נהג כפי שנהג 'כדי שדבריו ייאמנו יותר כשהוא מדבר על עצמו כאילו על אחר , וויתר ( משום כך ) על תהילה של סופר' ' ) על תהילתו של אלכסנדר , 345 , ' ה . ( כסינופון הוא גיבור ה'אנאבאסיס' ( שמו מוזכר בספר לא פחות ממאתיים ושלושים פעם , ( ולפי ה'אנאבאסיס' היה חלקו בהצלחת המיבצע מכריע . בוודאי יכול היה כסינופון לקוות , שהדברים ייאמנו יותר אם ייאמרו בגוף שלישי וייוחסו לאחר . אבל אף שהסבר זה הוא סביר , אץ זה כל ההסבר . התפקיד שמילא כסינופון במסעו של כורש , אויב בנפש לאתונה בזמן מלחמת פילופוניס , היה לזרא לבני עיר מולדתו של כסינופון , וכך אף קשריו ההדוקים עם ספארטה בשלביו האחרונים של המסע . נמצא , אחד המניעים לכתיבה היה הרצון להינקות בעיני הקהל האתונאי . אף לחבריו למסע , קצינים וחיילים , היה לו לכסינופץ מה להסביר ולתרץ לגבי השלבים האחרונים של המסע , תקופת החיכוכים והסכסוכים . יתר על כן , אחד ממפקדי המסע סופייניטוס איש סטימםאלוס ( עיין עליו בספר ראשון א ; ב ; ספר שני , ה ; ספר רביעי , ד ; ספר חמישי , ג ; ספר שישי , ה ) פרסם תיאור של מסע-הרבבה , אשר לפי כל הסימנים לא ניכר בו הרבה חלקו של כסינופון , ואף דומה שתואר בו כסינופון בחוסר אהדה . היה בזה דחף נוסף לכסינופון לכתיבת ספר על המסע . וכך יש ב'אנאבאסיס' מגמה אפולוגטית ניכרת . כסינופון רצה לא רק לתאר את העלילה הגדולה ואת חלקו הגדול בה , אלא אף להסביר דברים ולתרץ קושיות ולהראות גם לבני מולדתו , גם ל'אנשי כורש' לשעבר , גם לקהל היווני הרחב את הצד הטוב שבמעשיו . מגמה זו של לימוד זכות על עצמו השפיעה בוודאי משהו על מהימנות הדברים במה שנוגע לחלקו של פסינופון במסע . אולם , על דעת טובי החוקרים , אץ לפקפק בנאמנותו הכללית של הספר 'אנאבאסיס , ' ואף לא בתפקיד החשוב

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help