sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בנפשו שמשהו גדול אירע , והוא עלה על סוסו ולקח עמו את ליקיוס ואת הפרשים וחש לעזרה . ועד מהרה שמעו את החיילים צועקים ומבשרים זה לזה : הים ! הים ... ! כשהגיעו כולם לפסגת ההר חיבקו זה את זה , גם המצביאים והמפקדים בכלל , כשדמעות מתקשרות בתוך עיניהם' ( ספר רביעי , פרק שביעי ; זה היה בינואר 400 לפני סה'נ . ( ואכן ילידי-יוון , שהים היה כמעט תמיד בהישג-עיניהם , הים נעשה להם מעין ' מולדת / ומשראוהו דימו בנפשם כי בא קץ לתלאותיהם . ימים אחדים לאחר מכן הגיעו חיילי הרבבה למושבה היוונית טראפזוס ולאיזור ההתיישבות היוונית שעל החוף הדרומי של הים השחור . כאן ערכו היוונים את ההתחרויות האתליטיות ל'זיבס המושיע , ' שנדרו על גדות הזאב באותו לילה מר של רצח המצביאים , אם יושיעם ' אבי האלים' מצרתם . תמה פרשת מלחמתם של עשרת האלפים על עצם קיומם , אך לא תמה פרשת תלאותיהם . נוכחותו של גוף מאורגן של עשרת אלפים חיילים מנוסים ולמודי מלחמה נראתה כסכנה חמורה לערים המדינות היווניות של האיזור , והן בקשו להיפטר מהם מהר ככל האפשר . ואכן , לא היה חששם של יווני האיזור חשש בטל , שהרי כסינופון עצמו חשב על תפיסת שטח בחוף הים והקמת עיר מדינה חדשה , שאזרחיה יהיו חיילי הרבבה . אולם תכניות אלו וכיוצא באלו נכשלו , משום שמשאתנפשם היחידה של חיילי הרבבה היתה לחזור ליוון . אולם , חזירתו ליוון של גוף מאורגן של עשרת אלפים חיילים מנוסים אף היא כרוכה היתה בבעיות פוליטיות וכלכליות קשות . גם בקרב חיילי הרבבה עצמם נתערערו , משחלפה סכנת הכיליון , האחדות והמשמעת והחלה אף להסתמן התפלגות אתנית , לפי אזורי' מוצאם ביוון . לפיכך הסיפור על הקטע האחרון במסע הרבבה הוא במידה רבה פרשה של קנוניות מבחוץ וחיכוכים מבפנים . לבסוף , משנתלקחו באסיה הקטנה פעולות איבה בין ספארטה לפרס , העמיד כסינופון את שארית הרבבה , כששת אלפים חיילים , תחת פיקודו של המפקד הספארטאי באסיה הקטנה . וכך נסתיים 'מסע הרבבה' ( אביב של שנת 399 לפני סה נ . ( שם הספר , שבו הנציח כסינופון את המסע הצבאי של היוונים אל תוככי אסיה ובחזרה , הוא בכתבי היד , Kyrou anabasis או בקיצור . . anabasis התיבה anabasis הוראתה 'עלייה , ' 'חדירה לפנים , ' ונמצא שם הספר ' ! : עלייתושל כורש' או 'העלייה' - מקרבת החוף של הים האיגיאי ועד לסביבות בבל . אולם עלייה זו מתוארת בשבעת הפרקים הראשונים של הספר הראשון בלבד , ואילו השאר , עד הספר השביעי והאחרון , הוא סיפור מסעם של עשרת אלפים היוונים מפנים אסיה בחזרה אל חופי הים האיגיאי , כלומר לא 'עלייה , ' ובוודאי לא 'עלייתו של כורש . ' השם 'מסע הרבבה' נשתגר בכמה לשונות אירופיות , והוא תואם את תוכנו של הספר . רצונו של כסינופון לתאר ולהנציח את עלילת הגבורה של עשרת אלפים היוונים ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help