sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

רשב"ן מקדים את ההוראה הקצרה הזו : "ויקף יצלי באכ'לאץ ניה וקד צף קדמיה , " 17 ותרגומה : "ויקום להתפלל בכוונה טהורה כשרגליו ישרות . " כך מובא בכ"י וטיקן , ובלשון הזו כמעט במדויק בשבעה קטעי גניזה . ההוראה הזו כלשונה ייחודית לעותקים של סידורי רשב"ן , ונראה שר' שלמה בן נתן הוא הראשון שמכניס לסידור הוראת תפילה קצרה הנוגעת לכוונה " . בסיום התפילה , לאחר "המברך את עמו ישראל בשלום . יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגאלי , " באה ההוראה הבאה : תם יאכ'ר אלי ורה ג כ'טואת והו סאג'דא . תם יסלם עלי יסארה אולא ת'ם עלי ימינה והד'א הו אלסלאם אנמא הו באלסג'וד פקט : ת'ם יסג'ד עלי אלארץ' ויקר ב > כ >( ד < נובה בין ידיה רבה ג'מלה בגיר תפציל . תרגום : אחר כך יפסע אחורה שלוש פסיעות בכריעה . ויתן שלום קודם לשמאלו , אחר לימינו ; ושלום זה הוא בכריעה בלבד . אחר ישתחווה על הארץ ויודה בחטאיו לפני אדונו , בהכללה ולא בפירוט . לשון זו מובאת מתוך כ"י וטיקן ומצויה בשינויים קטנים בעוד ארבעה קטעי גניזה , וגם 21 היא ייחודית לסידור רשב"ן . לאחר הנחיה קצרה זו בא "סדר הוידוי . " בעזרת סימני ההיכר האלה זוהו למעלה מחמישה עשר קטעי גניזה של סידור רשב"ן הכוללים חלקים של תפילת שמונה עשרה , מתוכם קטע אחד השמור בספרייה הבריטית ומכיל את תפילת שמונה עשרה במלואה . נוסח מלא נוסף של תפילת שמונה עשרה שוחזר על ידי צירוף של חמישה קטעי גניזה , כולם מספריית האוניברסיטה שבקמברידג , ' ואולם נותר בעותק זה חסר של מילים אחדות . רוב הקטעים שמשמשים בחילופי הנוסח מביאים את לשון התפילה של חול . על אלה הוספתי גם שני קטעים המביאים את הלשון המלאה של הברכות הראשונות או האחרונות מתפילת ראש השנה . בהמשך יועתק נוסח תפילת השמונה עשרה על פי אך ראה על כך סביב הערה . 62 17 תודתי למר יונתן מרוז על הסיוע בתרגום הערבית . 18 כתבי היד שסימוניהם להלן : א ב ג ד ו ח כ . יוצא מן הכלל הוא כ"י ד שמביא את לשון ההוראה הזו ואת לשון העמידה בתפילת הערבית ליום חול , וראה עליו להלן . 19 סידורים רבים אחרים נותנים הוראה להתפלל בעמידה או כעמידה ברגלים צמודות , ובמספר מועט מהם הוראה להתפלל בלחש או בעצימת עיניים , אך רשב"ן הוא כמעט היחיד שרושם בסידורו הוראה קצרה על תפילה בכוונה . ( רק בכ"י T-S NS 158 . 111 מצאתי הוראה על תפילה בכוונה בלשון שונה במקצת מזו של רשב"ן ( . רב עמרם ( לעיל , הערה , 6 עמ' כא-כב ) ורב סעדיה ( לעיל , הערה , 6 עמ' כט-ל ) כוללים , כמובן , את עניין הכוונה במסגרת הוראות התפילה המפורטות בתוך סידוריהם , אך לא כדרכו של רשב"ן בהנחיה קצרה ושימושית למתפלל בראש התפילה . 20 את סוף הפסקה הזו תרגם שמואל חגי באופן שונה , כנראה מחמת שיבוש בפענוח הכתוב . 21 כך בכ"י לונדון ובכתבי היד אטי , על פי הסימונים שלהלן . גם כאן הסתפק רשב"ן בהודאות תמציתיות כדרך הסידורים לשימוש שוטף בהשוואה לאריכות הלשון שנקטו רב עמרם ורב סעדיה . 22 שניים מכתבי היד מצטרפים לקטע אחד הלקוח מתפילת ראש השנה . קטעי התפילה הנדונים כאן נאספו במפעל התפילה , מיסודה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help