sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

השלוש עשרה והחמש עשרה במזרח " , וכמה מאות דפים ממנו נערמו בגניזה הקהירית . לפני קרוב לחמש עשרה שנה הוציא לאור שמואל חגי את סידורו של חכם זה על פי שני כתבי יד מקיפים : כ"י אוקספורד Ms . Poc . 262 ( קטלוג נויבויאר ( 896 וכ"י וטיקן . Ms . Ebr . 497 על פי עדות הסופר נעתק כ"י אוקספורד בשנת 1203 מסידור בכתיבת ידו של ר' שלמה בן נתן עצמו , ולפיכך יש לראות בו עדות נוסח מובחרת . אולם כתב יד אוקספורד חסר במקומות אחדים , ביניהם רוב סדר תפילות החול , כולל תפילת שמונה עשרה וחלק גדול מפרק השבת . את החלק הזה במהדורה השלים חגי על פי כ"י וטיקן שהוא כתב היד היחיד מחוץ לגניזה שכולל חלק זה של הסידור . אולם במקום אחר הראיתי שלא זו בלבד שנוסח התפילה בכ"י וטיקן משובש , אלא שהוא ככל הנראה גם עותק מאוחר באופן יחסי , ולאורך השנים עובד נוסחו והתרחק מן הנוסח המקורי של הסידור . בדיקה יסודית יותר של תפילת שמונה עשרה מלמדת שנוסח כ"י וטיקן שונה באופן ניכר מכל עדויות הגניזה של הסידור , ולשון התפילה שבו מעידה על זיקה לנוסח התפילה שבמנהג פרס . כדי לעמוד , אפוא , על נוסח תפילה מרכזית זו בסידור רשב"ן יש להעמיד את לשונה על עדויות מן הגניזה הקהירית . שאלת זיהוים של דפים בורדים מן הגניזה כשייכים לעותק של סידור רשב"ן אינה פשוטה . בשלב ראשון של המחקר אין להסתמך על לשון התפילות עצמן , העלולות להשתנות ממעתיק למעתיק , אלא יש להישען על לשון ההוראות של הסידור שאותן בדרך כלל לא העזו המעתיקים לשנות , וכל שכן להמירן בהוראות אחרות . קביעה זו אמורה גם ביחס לכ"י וטיקן של הסידור . לגבי תפילת שמונה עשרה ניתן להיעזר בעיקר בהוראות התפילה של שחרית , שכן רשב"ן רשם את התפילה בשלמותה רק בתפילה זו 15 ובשאר תפילות החול הזכיר את אמירתה בלבד . מאידך גיסא , לגבי הברכות הראשונות והאחרונות של התפילה ניתן להיעזר במקומות נוספים בסידור המכילים קטעים מתפילות החגים . לפני תפילת שמונה עשרה בשחרית , מיד לאחר ברכת הגאולה , המוטעה לצפון אפריקה , " קרית ספר , סד ( תשנ"ב-תשנ"ג , ( עמ' . 750-737 11 במונח "מזרח" כוונתי לאזורים שבין בבל במזרח לבין מצרים , ולעתים גם חלקים מצפון אפריקה , במערב . 12 סידור רבינו שלמה ברבי נתן זצ"ל , אב בית דין מן העיר סיג'ילמסה המכונה גם אלגבאלי , יוצא לאור בתרגום עברי בצירוף מבוא והערות על ידי שמואל חגי , ירושלים : הוצאת המחבר , תשנ '' ה . המחבר מודיע במבוא ( עמ' ( 5-4 שעיקר המהדורה מושתת על כ '' י אוקספורד , ובמקומות שכתב היד חסר נעשתה השלמה על פי כ"י וטיקן . כן עשה המחבר שימוש מזדמן בעדי נוסח אחרים . יש להצטער על כך שהמהדיר לא פירט על אילו כתבי יד הסתמך במקומות השונים בסידור . 13 ראה על כך טובי ( לעיל , הערה , ( 10 עמי , 348 וכן צוקר ( לעיל , הערה , ( 10 עמ' . 738 "The contribution of Geniza texts to the study of Siddur Rabbi Solomon ben 14 Nathan " , Genizah Studies in Honour of Stefan C . Reif ( eds . S . Bhayro , R . Jefferson and B . Outhwaite ) , ( to be published , 2010 ) 15 כך עולה מכתב יד וטיקן , וכך נהגו גם רב עמרם ורב סעדיה בסידוריהם וכן רבים ממעתיקי הסידורים שבגניזה . יוצא מן הכלל הוא כ"י ד , וראה הערה . 18 16 משתי הסיבות האלה רב יותר התיעוד על שלוש הברכות הראשונות ושלוש הברכות האחרונות .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help