sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

המשיכה הטבעית אחר החריגות המפתיעה של לשונותיהם בהשוואה לנוסחאות התפילה שנשתגרו בקהילות ישראל , אשר רובן ככולן צומחות ממנהג התפילה הבבלי . חוקרים דאגו לפרסם קטעים חדשים של הסידור הארץ-ישראלי מן הגניזה גם בשל העובדה שזה המקור היחיד לחשיפת מנהג תפילה זה , וללא פרסומם המלא של הקטעים לא יתאפשר מחקר כל שהוא על נוסח ארץ ישראל הקדום . באופן פרדוקסלי זירז גם המספר המועט יחסית של הסידורים הארץ-ישראליים בגניזה את פרסומם , שכן מיצוי החומר בשטח זה קל יחסית והחוקר אינו מאבד את ידיו ורגליו בריבוי האינסופי של כתבי יד . מנהג בבל הקדום , לעומת זאת , לא זכה לאותה עדנה , אף על פי שהוא מהווה את רובו 5 המכריע של מצאי הסידורים בגניזה . דורות של חוקרים לא נמשכו אחריו מתוך הנחה שאין בו כדי להביא לגילויים משמעותיים בהשוואה לסידוריהם החשובים של הגאונים , 6 רב עמרם ורב סעדיה , ולמנהגי התפילה בתפוצות ישראל . באופן פרדוקסלי הביא גם הריבוי העצום של הנוסחים , שההבדלים ביניהם נראים קטנים , לרפיון ידיים ממחקר התפילה של מנהג זה , ובוודאי מפרסום עדיו . היה זה נפתלי וידר שקבל בגלוי על ההזנחה של חקר מנהג בבל הקדמון , והדגיש שהבנה מלאה של תולדות התפילה תושג רק אם נחזיק את שני המפתחות של עולם 7 התפילה הקדום , של מנהג ארץ ישראל ושל מנהג בבל , גם יחד . חוקר תפילה דגול זה הרים תרומה רבה לבירור מנהג בבל הקדמון , ומאמריו מלאים בפרסומים של קטעי סידור חדשים על פי מנהג זה ובצדם ניתוח עומק של פרטי נוסח שונים המלמדים עד כמה משמעותיים יכולים להיות הבדלי נוסח קטנים . וידר גם תרם באופן מיוחד לחקר 8 נוסח תפילת שמונה עשרה על פי מנהג בבל במאמרים מספר . יש גם לציין שווידר הוא החוקר שעשה את השימוש הרב ביותר בנוסחאות סידור רי שלמה בן נתן , וכל זאת טרם 9 צאתה לאור של המהדורה המודפסת . בדברים שלהלן אני מבקש להרים תרומה לחקר נוסח התפילה על פי מנהג בבל ולהציג נוסח מלא של תפילת שמונה עשרה מן הגניזה הקהירית על פי סידור ר' שלמה בן נתן , חכם בן המאה 12-ה שמקום פועלו טרם התברר סופית . סידורו נפוץ למדי בין המאות 5 על פי הערכה ראשונית , 85 % -כ מן הסידורים לימות החול שייכים למנהג בבל . 6 סידורים אלה של הגאונים מצויים בידי החוקרים כבר זמן רב במהדורות מדעיות . ראה סדר רב עמרם גאון , ערוך ומוגה על-פי כתבי-יד ודפוסים עם השלמות , שנויי-נוסחאות ומבוא בידי דניאל גולדשמידט , ירושלים : מוסד הרב קוק , תשל"ב ; סידור רב סעדיה גאון , יוצא לאור על ידי י' דודזון , שמחה אסף ויששכר יואל , ירושלים , מקיצי נרדמים , תש"א . 7 ראה נ' וידר , "לחקר מנהג בבל הקדמון , " תרביץ , לז ( תשכ"ח , ( עמ' , 135 נדפס בשנית בתוך וידר ( להלן , הערה , ( 8 עמ' . 13 8 על כל זה ראה בתוך שני הכרכים של קובץ מאמריו : התגבשות נוסח התפילה במזרח ובמערב , ירושלים : מכון בן-צבי , תשנ '' ח . 9 ראה על פי המפתח אצל וידר ( לעיל , הערה , ( 8 "שלמה בן נתן מסג'למסה , " כרך ב , עמ' —851 . 852 10 ראה י' טובי , "סידורו של ר' שלמה בן נתן מסג'למסה : עיונים ראשונים , " יד להימן : קובץ מחקרים לזכר א"מ הברמן ( בעריכת צ' מלאכי , ( לוד : מכון הברמן למחקרי ספרות , תשמ"ד , עמ' ; 360-345 ש' צוקר וא' ווסט , "מוצאו המזרחי של סידור ר' שלמה בר' נתן וייחוסו

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help