sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

בברכה ומעמיד אותנו על כך שחכמים טבעו מטבע של ברכה בסגנון שונה משפת הדיבור . שתי התכונות הבולטות הנדונות במאמר הן ההימנעות משימוש במונחים מושאלים מן השפות הזרות שהיו נפוצות באיזור , והזיקה המרובה למקרא בלשון ובסגנון . מנחם קיסטר בוחן מטבעות תפילה הנחשבים מאוחרים ומוצא להן שורשים קדומים במגילות ים המלח ובספרים החיצוניים . מאמרו דן במענה "ברוך הוא , ברוך שמו , ברוך הוא על כסא מלכותו , " ובהזמנה לאורחים המצויה בפתיחה של הגדת הפסח "כל דכפין ייתי וייכול . " מאמרו של קיסטר מפנה את תשומת לבנו להגדת הפסח כחלק מן הליטורגיה היהודית - אף על פי ששימושה העיקרי הוא כחלק מטקס ביתי . זיקתה הישירה לבית הכנסת נובעת מן המנהג לקרוא אותה בשבת הגדול בתפילת מנחה בבית הכנסת . דיון נוסף בהגדה של פסח נמצא במאמרו האנגלי של דוד הנשקה המציע לנו פירוש מחודש בפסקה מתוך מדרש ההגדה . ובחזרה לסידור מוצאים אנו שני מאמרים המשקפים את ההיסטוריה הרחבה של הסידור . את הכרך פותח מאמרו של אורי ארליך המציג לפנינו את נוסח העמידה בסידורו של ר' שלמה בר נתן . מתוך כך למדים אנו גם שהסידור הזה היה מן הסידורים הנפוצים בתקופת הגניזה . מתוך מבט על עולם אחר לגמרי , בוחנת דליה מרקס את הסידור של התנועה הרפורמית בישראל , תוך עמידה על ההבדלים בינו לבין הסידור הרפורמי בחוץ לארץ . בית הכנסת הוא לא רק מקום תפילה אלא גם מקום תורה , ואולי היה מקום תורה לפני שהיה מקום תפילה . מסורת קדומה היא שקוראים את התורה בבית הכנסת ומתרגמים אותה לשפה המדוברת , ארמית . מכאן נגזרה חובה גם על הפרטים שיקראו כל שבוע את פרשת השבוע שניים מקרא ואחד תרגום . מאמרו של חיים טלבי עוסק בתולדות המנהג ובהסתעפויותיו . בית הכנסת הוא גם מקום למאבק אידאולוגי מאז שהורה רבן גמליאל לתקן את ברכת המינים . ביטויים שונים לאמונות ודעות נכונות נמצאו בסידור . אלי גורפינקל מקדיש את דבריו לדיון בהצהרה "אני מאמין " ... המצויה רק בסידור . הצהרה זאת אמורה להתבסס על י"ג העיקרים של הרמב"ם , אבל יש אי-התאמות ביניהם . גורפינקל מצא כתב יד של חיבור שהוא המתווך בין דברי הרמב"ם על עיקרי האמונה לבין ביטויים בסידור . אני מודה לגב' מרגלית אבישר , מנהלת הוצאת הספרים של אוניברסיטת בר-אילן , שליוותה את הוצאת הכרך לאור . דן הלוי ערך את לשון המאמרים העבריים והתקין אותם לדפוס . גב' אן למדן תרמה רבות לעיצוב הספר , מנעה שגיאות וסייעה בידי בהכנת הטקסט לדפוס . ברכה מיוחדת למר שוקי גולן , מנכ"ל מכון לנדר , מרכז אקדמי , ירושלים , שהסכים לשתף את מכון לנדר בהוצאתו לאור של כרך זה . מכון לנדר קיים ימי עיון בקיץ תשס"ט שהוקדשו לעולם בית הכנסת והתכנית היא לקיים ימי עיון המוקדשים לבית הכנסת מדי שנה . תפילתי היא שימי העיון ישמשו מצע נאה להופעת הכרכים הבאים של כנישתא . יבואו כולם על הברכה , ואני מקווה שבע"ה נזכה כולנו להתברך בכרך החמישי . יוסף תבורי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help