sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההיסטוריה של יהודים גרמנים בין מרכז אירופה והמזרח התיכון משה צימרמן , יותם חותם ליהדות גרמניה דימוי של קהילה יהודית מתבוללת טרם הגירתה לארץ ישראל ושל קהילה שאינה מסוגלת להתבולל בארץ ישראל משהיגרה אליה . על פי שגרת דימויים זו , בהיותם של יהודים אלה , המכונים יקים , "יותר גרמנים מגרמנים , " הם שאפו להיטמע בחברה הגרמנית , אך סירבו או שלא יכלו להיטמע בחברה היהודית הארץ ישראלית לאחר שהחברה הגרמנית הקיאה אותם מקרבה . דימוי זה הטיל עול כפול על היקים שבארץ היהודים : על פי התפיסה הציונית הייתה ההתבוללות אויבתו המובהקת ביותר של העם היהודי או הלאום היהודי . שימוש במונח החריף עוד יותר - טמיעה כלפי קבוצה מסוימת , היה בו כדי להטיח בה אשמה של ממש . ואשמה כזאת אכן דבקה ביהודי גרמניה על פי התפיסה השגורה . מאידך גיסא , כור ההיתוך בישראל היה , על פי התפיסה הציונית בארץ ישראל , משאת נפש , ומשהתברר כי היקים אינם מתלהבים מתהליך ההיתוך הם הפכו מוקד לביקורת בתוך החברה הישראלית . לא פלא שתוצאת דימוי זה של היקים , יהודי גרמניה , יצרה בקרב קבוצה זו בארץ היהודים מבוכה , תסכול ונטייה לאפולוגטיקה . גם למגמה האפולוגטית היו שתי פנים - אלה המכוונות לגרמניה ואלה המכוונות לארץ ישראל . במבט המכוון לגרמניה ניסו יהודים מאז המאה הי"ט להוכיח עד כמה גדולה תרומתם לגרמניה ולתרבותה . מן הכלל לא יצאו גם ציוני גרמניה מאז ייסוד התנועה בגרמניה , שניסו להוכיח לא רק את התרומה למה שמכונה התרבות ה " כללית " אלא גם את התרומה לתרבות היהודית . צאו וראו , טענו מחד גיסא , כמה תרמנו לפילוסופיה , לספרות או למוזיקה בגרמניה . שימו לב , טענו מאידך גיסא , עד כמה הייתה היהדות המודרנית פרי יצירתנו - במחשבה , בהגדרת היהדות כדת , במוסדות המודרניים של חברה יהודית . במבט המכוון אל ישראל פנימה ניסו היקים שהגיעו לארץ והתיישבו בה להדגיש את התרומה לתנועה הציונית בכלל ולמפעל הציוני בארץ בפרט - בתחומי הכלכלה , התרבות , הפוליטיקה ועוד . כאן , כמו בסיפור התרומה לחברה ולתרבות הגרמנית , שלט התסכול בכיפה : החברה הישראלית אינה מכירה בתרומה , כשם שהחברה הגרמנית לא הכירה בחשיבות תרומת היהודים בכל תחום עוד לפני שהגיעו לשלב הקיפוח , הגירוש והרצח בתקופה הנאצית . וכשם שבוויכוח שניסתה יהדות גרמניה לנהל עם החברה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help