sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הדיסרטציה שלו הוגדר במעקב אחרי המאבק בין שני הזרמים האורתודוקסי והגיאולוגי בהונגריה עד הפילוג בקונגרס ועד בכלל . היתה זו תמימות מצד המורה והתלמיד כאחד להניח שהתוכנית היא בת ביצוע בגבולות של עבודת דוקטור . המועמד טרח וכתב דיסרטציה מצוינת , אך מבחינת התקופה שנכללה בה נעצרה היא דור שלם לפני התאריך שבו מתחילה הביבליוגרפיה של קצבורג . צמצום התקופה נבע גם משיטת המחקר המקורית שהוא נזקק לה , שיטה השוואתית סטטיסטית , שבעזרתה הצליח לתאר את התמורה החברתית התרבותית ביהדות הונגריה עד ערב המהפכה של שנת . 1848 הנושא הגדול חזר ונתייתם , אם כי םילבר הוסיף לתרום לחקר התקופה לפי דרכו . הוא אף מנהל מרכז לתולדות יהודי הונגריה , שהוקם במסגרת האוניברסיטה העברית . עבודתי שלי נהנתה מן האוצרות שנצטברו במרכז וביותר מן המגע התכוף עם מנהלו . שנינו מצאנו אחיעזר ואחיסמך זה בזה ולא אבוא לשאול מי משנינו יצא נשכר יותר משותפות זו . על כל פנים מעיד אני עלי , כי אלמלא הביבליוגרפיה של קצבורג ספק אם הייתי מעז להתחיל בעבודה ואלמלא סיועו וסעדו של סילבר ספק אם הייתי מסוגל לסיימה . תלמיד שלישי לשעבר , מרדכי ברויאר , היה עבורי כתובת לבירור ספקות ולבקשת עזרה לגבי ההיבט היהודי הגרמני של עבודה זו . ברויאר עצמו כתב ספר רב ערך על האורתודוקסיה בגרמניה . אלא שמן הצד ה " פוליטי " כביכול , זה שאני נזקקתי לו , נתעלם ודחה אותו להזדמנות אחרת . אכן לעתים שאלתי את עצמי לגביו וכן לגבי סילבר , האם אין משום אבק השגת גבול בכך שאני מקדים לעסוק בנושא , שחלקים ממנו היו מיועדים להם בעתיד . נדיבותם להתחלק אתי במה שבידם הניחה את דעתי , ואם עלו במחשבתי הרהורים מעין אלה , הנוגעים בדבר לא היו שותפים להם . מתברך אני ביחסים הטובים שנוצרו ביני לבין כלל תלמידי . רובם ככולם היו לחברים-עמיתים ולא מעטים לידידים קרובים . זיכוני מן השמיים באריכות ימים , אך זקנה כרוכה בבדידות , וכמה מכתבי בשנים האחרונות הקדשתי לידידים בני גילי שהלכו לעולמם . ספר זה אני מקדיש לתלמידי שיחיו , שבמגעם אתי הם ממלאים את מקום בני גילי מבלי שיתנו לי לחוש בפער הבין דורי המפריד בינינו . חוזר אני להורתו וללידתו של ספר זה . בתחילת עיסוקי בנושאו לא העליתי על הדעת שהוא יביאני לכתיבה של יותר מאשר מאמר או מספר מאמרים . שעה שהחומר המצטבר והעיון בו תבעו להוסיף פרק אחרי פרק , יש שאחזני הפחד שמא לא אזכה לסיים את הספר ועבודה של שנים תרד לטמיון . אכן יום זה שאני מוסר את כתב היד למו " ל , לאחר שאין לי מה להוסיף עליו ולא לגרוע ממנו , הוא כיום חג הראוי לברכת הודיה ואני מברכה מעומקא דליבא . מחברו של ספר מן הסוג הזה , שתוכנו מתבסס על צירופם של פרטי פרטים ממקורות אין םוף , נזקק לעוזרים רבים , על דרך קבע ולעת מצוא . רוב המקורות המובאים בספר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help