sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שבאמריקה . זווית ההתבוננות המיוחדת שלהם , במאמרם 'ההומור בשירות הדרשה : מתווה מושגי ומקרה בוחן יהודי אמריקני ; מעשירה את הדיון העקרוני בדרשה כתופעה חברתית , ומספקת תובנות שראוי להחילן על מקרי בוחן נוספים . נסים לי און בוחן זירה ישראלית בת זמננו של דרשנים , זו של היהדות המזרחית בישראל , ועומד על תהליכי ההתחזקות הדתית החלים בה . מאמרו 'המטיף ההדיוט ומקומו בתרבות תנועת התשובה החרדית ביהדות המזרחית ' מלמד על חשיבותה של תופעת הדרשן שאינו מלומד מובהק , תופעה אשר כמעט שאינה מוכרת מקהילות אחרות . סגולותיו ויתרונותיו היחסיים של דרשן מטיף שכזה נמצאים , כך מתברר , לא בלמדנותו אלא בכישוריו הרטוריים , הארגוניים והמנהיגותיים . מעבר לממצאיו ולמסקנותיו , מאמר זה מדגים היטב את התועלת שיכולים היסטוריונים להפיק מהתבוננות בדרשה ובספרות הדרוש באמצעות כלים המקובלים בתחומי דעת אחרים - במקרה זה : אנתרופולוגיה . תשעת המאמרים המאכלסים קובץ זה דנים בתופעות מגוונות הקשורות במעמד הדרשה ובספרות הדרוש שהתפתחו במרחבי התרבות היהודית , החל בתקופה האמוראית בארץ ישראל וכלה בראשית האלף השלישי . הקובץ מלמד ממנו ובו עד כמה מוגבל ובלתי מספק הוא חקר הדרשה הקיים בקהילות ישראל בכלל ובקרב הקהילות הלא אשכנזיות בפרט , בייחוד בעת החדשה ; עד כמה מועטת היא הספרות המחקרית ההשוואתית בין גילויי התופעה בקהילות יהודיות לבין מופעיה בקהילות הסובבות הלא יהודיות ; מהם התחומים ותחומי המשנה שטרם נדונו במחקר או שנידונו בצורה ראשונית בלבד ; מה הערך של מחקר רב תחומי של הדרשה , ובייחוד בשילוב כלי מחקר הנקוטים במדעי החברה . אלה הם רק כמה מהיעדים למחקרים עתידיים בנושא שנזנח במשך עשורים רבים במדעי היהדות . חובה נעימה לנו להודות למר צבי יקותיאל , מנכ " ל מרכז זלמן שזר , אשר סייע בלא לאות לארגון הכנס ולהפקת הספר ; לגב ' טובי וייס , רכזת הכנס ; לגב ' טליה יקיר , רכזת הספר ; לגב ' הדס אחיטוב עורכת הלשון ; לגב ' אריאלה שקדי שהתקינה את המפתחות ; ולמר יחזקאל חובב ששקד להביא את הספר לדפוס בשום שכל . יבורכו כולם ממעון הברכות . נחם אילן , כרמי הורוביץ וקימי קפלן

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help