sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק ראשון מבוא : האומנם אנטישמיות ? בכתובים מצריים בשנות השמונים נושבת הרוח הרעה של אנטישמיות — זוהי תחושתו הראשונית והספונטאנית של המעלעל בעיתונות המצרית או המעביר מבטו על כותרות הספרים המוצגים בדוכני המכירה על מדרכות קהיר . הדמויות המייצגות את ישראל בקריקטורות הפוליטיות הן מעוקלות אף וגב , דלילות זקן , וכיפה או מגבעת לראשן — זכרים מימי השטירמר . כותרות ירחונים קוראות לחיסול המדינה היהודית , וספרים שבים ועוסקים בבגידתם של היהודים בנביא מוחמד . עלילת דמשק חיה בניסוחיה הקלאסיים עם מידה של חלחלה והטחת אשמה המשביחה את מרחק הזמן ה'היסטורי' כביכול . גלגולים חדישים של העלילה המיוחסים לעת הנוכחית או של האשמות נוסח 'הרעלת בארות' — כגון הברחת אופיום מעורב באבקת גולגלות טחונות למצרים — מגלים אותה כדימוי קיים ועומד של התנהגות יהודית ולא רק הזכרה של מאורע חד פעמי . ה'פרוטוקולים של זקני ציון , ' ספר הספרים של תורת המזימה הרמונית הבינלאומית של היהודים , מתורגמים , מופצים ומוזכרים כמסמך אמין ובר ציטוט , ורישומם ניכר גם בפרשנויות לאירועים עכשוויים — השתלטות על הכלכלה , על כלי התקשורת , חבלה במידות ובערכים , חתירה לערעור הסדר החברתי והפוליטי — במצרים כמו בעולם כולו . דיווחים ופרשנויות הנוגעים לישראל , גם כאשר אינם מעלילים בצורה בוטה , וגם כשהם מופיעים בעיתונות הממסד הדבקה במדיניות השלום , מסגירים תכופות תחושת עוינות ברוחם ובמונחיהם . הערכת מדיניות הפנים והחוץ של ישראל נוטה להיות שלילית , והביקורת מנוסחת במונחים קיצוניים . ישראל איננה רק תוקפת , כובשת , מושלת באוכלוסיה כבושה , או מנהלת מדיניות בריתות בינלאומית , אלא טובחת , צולבת , גוזלת , מרמה , פועלת מתוך שנאה וכעס , הולכת אחרי תאוות לבה הבלתי חוקיות והבלתי מוסריות . ישראל היא ה"אויב , " דרך שגרה , גם בהתייחסויות שקולות וענייניות ' , היחסים עמה הם "מאבק , " והציפיה היא לביטול קיומה , לפחות בדרך של 1 למשל , מאמר העורך באל אהרא . 21 . 4 . 1986 , 0 הדוגמאות שלהלן לקוחות רובן ככולן מעיתונות הממסד ; עיתוני האופוזיציה בוטים הרבה יותר בהתבטאויותיהם .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help