sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על המחקר המחקר ההיסטורי של הקהילות היהודיות בסוריה , כמו מחקרים של קהילות רבות אחרות , עמד שנים רבות לפני קושי לא מבוטל אשר נבע בראש ובראשונה מחוסר התעניינות היסטורית בקרב ציבור יוצאי סוריה בארץ ובתפוצות . אולי זו הייתה הדאגה להווה ולעתיד שדחקה מן התודעה את החשיבות שבחשיפת העבר . רגשות הגאווה וההתרפקות של האדם על מוצא משפחתו ועל נוף מולדתו , שהם אחד המאיצים החשובים להתעניינות היסטורית אישית , ציבורית ומדעית , לא ניכרו בקרב יהודי סוריה . ניתוקם הפיזי ממולדתם הטבעית והיותה של זו אויבתה המוצהרת של מולדתם ההיסטורית המתחדשת שעמה קשרו את גורלם ועתידם - הביאו אף הם להדחקה ולהתנתקות מנטלית מן העבר . זאת ועוד , האקלים החברתי התרבותי במדינת ישראל אף הוא לא טיפח ולא עודד במשך שנים רבות את גאוות יוצאי ארצות ערב במוצאם ובשורשיהם , בשפתם , בהליכותיהם ובמנהגיהם . תפיסת 'כור ההיתוך ' במדינה הצעירה ודמות היהודי החדש שעוצבה כדגם שאליו צריך לשאוף , גרמו לעולים רבים , לא רק מארצות המזרח התיכון , להסתיר ולמחוק את עברם , ולבקש לעצמם זהות חדשה בעלת עתיד - אך ללא עבר . כבודה של הארץ החדשה וכבודם של הבנים היה חשוב עשרת מונים מכבודה של ארץ המוצא ומכבודם של האבות . מאידך גיסא , המחקר ההיסטורי שהלך והתפתח במדינת ישראל - אשר שורשיו באסכולות ההיסטוריות האירופיות - הוסיף לראות את חזות הכול בתהליכים המרכזיים בחיי העם היהודי בעת החדשה באירופה דווקא , ולא עודד במשך תקופה ארוכה התפתחות של המחקר גם למרכזים יהודיים אחרים , שאותם תפס כמי שפעלו - או שמא קפאו - בשולי ההיסטוריה היהודית המודרנית . במהלך למעלה מחמישים שנה שחלפו מייסודה של מדינת ישראל חלו שינויים רבים במודעות ההיסטורית של היהודים יוצאי ארצות ערב . תחושתם כי הם כבר ישראלים דיים , חיזקה אצלם - ועוד יותר אצל צאצאיהם - את הרצון לחשוף את עברם ואת שורשיהם . תפיסת ה'רב גוניות' שהחליפה את תפיסת 'כור ההיתוך , ' נתנה גם להם את האפשרות לחקור את המורשת ואת הערכים שהביאו לחברה הישראלית ולהציגם . זאת , מעבר להווי ולפולקלור האקזוטיים - שגם להם כשלעצמם חשיבות לא מעטה - שבמשך שנים היו חרך ההצצה או שמא חלון הראווה היחיד לעולמם של יוצאי הקדמה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help