sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מנור הקדישו לה גיליון ( 2005 ) וניסו להחזיר את סגנון שירתה לשירה הישראלית העכשווית . בשנת 1980 הופיע לראשונה ספר עליה ועל יצירתה , פרי עטו של טוביה ריבנר . מאז התפרסמו שמונה ספרים וקובצי מאמרים עליה ועל יצירתה , עבודות מחקר אקדמיות חשובות , ועשרות רבות של מאמרי ביקורת ומחקר על יצירתה לסוגיה שכתבו טובי חוקרי הספרות . ההכרה בחשיבותה חרגה מגבולותיה של קריית ספר : ב 1991 הופק בדואר ישראל בול הנושא שלושה דיוקנים של לאה גולדברג . ב 2014 יופיע דיוקנה על שטר כסף ישראלי . ב 2010 הוסר הלוט מעל לוח זיכרון שנחנך בקאונאס ( קובנה ) שבליטא , ועליו נכתב בליטאית , בעברית ובאנגלית : "כלת פרס ישראל המשוררת לאה גולדברג ( 1970-1911 ) למדה בגימנסיון העברי ששכן במבנה זה . " לאה גולדברג הפכה אפוא למה שנהוג כיום לכנות "גיבור תרבות , " יצירותיה וחייה מוכרים , אהובים , נערצים , מייצגים חוויה ישראלית משותפת . זהו התפקיד שהיה בעבר ל"משורר לאומי . " תפקיד כזה מילאו בחייהם חיים נחמן ביאליק ונתן אלתרמן . לאה גולדברג לא זכתה לו בחייה , אלא רק לאחר מותה . מדוע ? אמנם , החל מעלייתה לארץ בשנת 1935 ועד סוף שנות חמישים היא זכתה לפרסום ולאהבת הקהל : היא הייתה הראשונה שרואיינה ב " סדרת רשימות על זיכרונות מימי נעוריהן של המפורסמות מנשי הישוב " שהתפרסמה ב " עולם האישה " בסתיו . 1945 שם היא מוצגת כ " הסופרת והמשוררת המהוללת לאה גולדברג , הידועה גם כמבקרת חריפה , הדורשת הרבה מעצמה ומאמנים אחרים . " ואולם , לעומת אברהם שלונסקי ונתן אלתרמן , היא הייתה גם אז מעין קול שני במקהלה , ובשנות השישים והשבעים נדחקה אל שולי הבמה הספרותית . מדוע חזר והתהפך הגלגל עתה ? האם בגלל השינוי שחל במעמדן של משוררות נשים ? חיה שחם כתבה שלאה גולדברג ( כמו דליה רביקוביץ ) לא זכתה בחייה למעמד של משוררת מרכזית , משום שמעמד זה נתפס על ידי משוררים גברים , ומשום שבביקורת הספרות שלטו סטראוטיפים שוביניסטיים . לאה גולדברג עצמה לא אהבה את הגישה הפמיניסטית ואת הטענות נגד קיפוח נשים . בריאיון שהעניקה ב 1959 לדרורה אידלמן טענה : "כל אישה שיש לה כישרון , נייר ועט יכולה לשבת ולכתוב ודבריה יצאו לאור . כל יצירה הנכתבת בכישרון מתקבלת על ידי העורכים והמו"לים באותו אופן . " היא אמרה שם שמעולם לא הרגישה קושי מיוחד בדרכה הספרותית בגלל היותה אישה . הפריעה לה הנטייה של מבקרי ( ומבקרות ) ספרות בני זמנה לתאר את שירתה כ " נשית , " ובכך להתעלם ממשמעותה הכלל אנושית . היא שאפה להיות משורר ככל המשוררים , לפלס

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help