sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:161

ללמוד בתנאי פנימייה בבתי-ספר מבוססים בערים הגדולות , משמשות מטרה דומה . זו דרכה של אליטה , שהיא קובעת את המדיניות שלה ושל המנגנונים המדינתיים בהם היא שולטת כשהיא מונחית על-ידי שיקולים תועלתניים משלה . מדיניות ההקבצות פגעה במזרחים - אך זה בוודאי לא היה השיקול המנחה של מקבלי ההחלטות . רבים נוטים לראות בניתוחים מן הסוג שנעשה במאמר זה הצבעה על קיומה של קונספירציה , ובמקרה זה , קשר של אשכנזים נגד מזרחים . ולא היא : תפיסת של קונספירציה מצמצמת מכלול של מדיניות לכדי פעולה מתואמת של מספר אישים או של קבוצה , המונעים על-ידי רצון להרע לאחרים . הפועל היוצא של ניתוח קונספירטיבי הוא שעל מנת לשנות את המדיניות , די בסילוקם של קושרי הקשר . ואילו כאן ראינו שמדובר במדיניות שאמנם היו לה מובילים , אך היא נשענה על תמיכה גלוייה של מאות ואולי אלפי מחנכים ומחנכות , שראו בה פתרון הולם למצוקת המפגש שלהם עם ילדי היהודים שהגיעו מארצות ערב , ועל דעה קדומה תרבותית שהלכה והשתרשה בקרב ציבור הוותיקים , בדבר קיומם של הבדלי איכות בין ילדיהם-הם ובין ילדי השכונות ועיירות הפיתוח . המדיניות החדשה אף זכתה לתמיכתם הפעילה של אלה אשר דאגו דאגה כנה לגורלם של ה"חלשים , " אך לא הבחינו בעוצמה מספקת כי ההפרדה של תלמידים להקבצות , גם אם יש בה עקרונית כדי לסייע , בהינתן המשאבים , לתלמידי ההקבצה הנמוכה , נוטה לפתח דינמיקה חברתית משל עצמה , המקבעת את התיוגים ושומטת את השטיח מתחת לכל נסיון להעלות את כולם להקבצה הגבוהה . את ההפרדה להקבצות ראוי להציב גם על הרקע הכללי יותר של התערערות המבנה הקהילתי וההנהגה הקהילתית בקרב יהודי ערב , בהם עסקנו במאמר הראשון בספר זה . סימון , כזכור , ביקש לווסת ולכוון את השאיפות של תלמידי ההקבצות הגבוהות בעיירות הפיתוח כך שהם יצליחו "לעלות עליה פרטית , " דהיינו , להתקדם באופן אישי , " ולהתבולל בתוך היישוב ש'הגיע . "' צריך לבדוק בנפרד באיזו מידה הצליחה יומרה זו לעצב שכבה מזרחית "ראוייה" ומתבוללת ; אך אין ספק כי הדגש החדש על הישגיות אישית , שסופה היכללות בקטיגוריה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help