sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:152

רק במשטר זה ... חינוך אשר רוצה להחלץ ככל האפשר מן הלחץ הזה - של הבה תן לי את כל החניכים ממויינים ומתועדים ובחונים , אם אפשר להגיד כך , ומסווגים , בכדי שאדע אח"כ איפה לשים כל אחד , שחלילה לא יתערבבו . צריך להחלץ מן הלחץ הזה וצריך לשים את הדגש על פיתוח האישיות באשר היא , ועל פיתוח התא החברתי באשר הוא . והרביזיה הגואלת החדשה מתעלמת הן מזה והן מזה" ( שם = שם . ( סגל אף ציטט מחקרים שנערכו בחוי'ל אשר הוכיחו , כדבריו , כי " תחילה שמו את החלשים בזרם החלש משום שהם חלשים , ובצאתם מן הזרם החלש הם נעשו יותר חלשים . " הוא הסיק מכך כי "ההקבצה , ההומוגניות , נעשתה אחראית לפער אינטלקטואלי גדל , גם שכלי וגם השכלתי" ( שם . ( 17 : יהודה מסינגר , איש קיבוץ , קבל נגד הנטייה המריטוקראטית של יוזמי ההקבצות , דהיינו , הנטייה להעמיד בראש הסולם החברתי את בעלי ההישגים הלימודיים : "שומעים אנו בזמן האחרון יותר ויותר נימה של זלזול כ'שוויונות' בתחום החינוך וראוי העניין לדיון יסודי ... בנינו שמו כבר את הציונות במרכאות . המפי מוריהם ומנהיגיהם ילמדו שגם לשוויון ראויות המדכאות ? ולמה חותרים אלה נגד 'שוויוניות' בתחום הרוח ? לשלטון האינטליגנציה ? האם כל מאבקם הממושך של דורות לביטול זכויות יתר עשוי להשיג בסופו של דבר רק החלפת סוג אחד בשני ? במקום בעלי רכוש , צבע עור לבן או תעודת לידה מסויימת יבואו אלה המסוגלים לעמוד במבחנים ולהשיג הישגים לימודיים ? אינני בטוח ששליטתם תנעם יותר " ... ( ישיבת ועד החינוך , , 15 . 6 . 64 ג"ה , גל , 1409 / עמ' . ( 26 יוסף שפירא , העולה מארצות-הברית , העמיד במרכז דבריו את הנטייה המדאיגה , לדבריו , של האשכנזים להתבדלות עדתית . ההקבצה , כך משתמע מטיעוניו , איננה אלא מסגרת שתאפשר להורים האשכנזים לשמור על הפרדה בין בניהם ובנותיהם ובין הבנים והבנות של המזרחים . הוא סיפר על שכונה שבשמה לא נקב , שהיתה ככל הנראה שכונה קואופרטיבית של "אנשים שיש להם קשרים חזקים מאוד , " כדבריו , לתנועת העבודה , שתושביה התנגדו לפירוק הקואופרטיב מפחד שמא חברי הקואופרטיב , מרגע שיעמדו ברשות עצמם , ימכרו את דירותיהם למזרחים . "אם כל אחד יהיה חופשי למכור את דירתו , עלול הוא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help