sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:151

המתנגדים הקיבוצניקים דיברו , כאמור , במונחים של עקרונות חברתיים כלליים . שני גורמים החלישו במידה רבה את עוצמת טיעוניהם : האחד , בתי-הספר הקיבוציים היו קטנים , יחסית לאלה העירוניים , ולכן יכלו להרשות לעצמם שלא לפצל את הכיתה להקבצות ולהעניק יחס אישי לתלמידיהם המתקשים . טיעון זה הועלה נגד סגל על-ידי כמה מן הדוברים . הגורם השני - הקיבוצים קלטו אך מעטים מקרב העולים מארצות ערב , ועל כן לא היו צריכים להתמודד עם בעיות איתם התמודדו בתי-הספר בעיירות הפיתוח ובשכונות העירוניות . סגל ומסינגר אכן מיעטו להתייחס באופן ישיר למושא המרכזי של המדיניות החדשה - התלמידים המזרחים . מדבריו של סגל אף עולה כי הוא היה שותף להערכה הנמוכה של רבים מן המשתתפים באשר ליכולתם של המזרחים "להרים את עצמם , " כדבריו . במקום זאת , עמדו סגל ומסינגר על דמות החברה שתצמח ממערכת חינוכית הבנוייה על הפרדה להקבצות . סגל תקף את ההקבצה כמסגרת שאין לה "שום אטריבוטים ( מאפיינים ) של התחברות אמיתית אנושית , של חברה אמיתית אנושית , של תא חברתי ... הסימנים הם בפירוש חיצוניים וטכניים , טסטולוגיים " . ( שם . ( 15 : "אם אנחנו מכניסים את הפרינציפ התחרותי אזי החברה ( הנוצרת ) היא בעיקר נערכת על פי הפרינציפ התחרותי . התרעומת שלי היא על כך שאנחנו כאן מדגישים הדגש היטב , יותר מאשר לפני כן , את הפרינציפ התחרותי . מדוע אנחנו חייבים להציב סולם עם שלבים , אשר באופן בולט מאוד , יום יום , יראו את מי שעומד על שלב תחתון או על שלב עליון " ? ( שם . ( 16 : ההפרדה המוצעת , אמר סגל , מוצגת בהפרדה על בסיס של הישגים לימודיים , אבל אין ספק שהיא תהפוך להיות הפרדה על בסיס מעמדי ועדתי : "ואם באנגליה זאת הפרדה רק לפי שכבה סוציאלית , לפי מעמדות , הרי אצלנו זאת תהיה הפרדה גם כזאת וגם , נוסף על כך , עדתית , ואיש אינו מכחיש זאת ואיש איננו סבור שזה אחרת ... בקרית שמונה ... ראיתי גם בלי הקבצה את הנטיה האריסטוקרטית ממילא של הותיקים להפרד ולהתגדר , לעומת העולים מקרוב באו ... דוחפים בכיוון זה של שעבוד החינוך לבעיה הזאת של מיון החניכים בהתאם למקומם המיועד להם במשק ובחברה לאחר מכן . והסכנה קיימת לא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help