sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:141

איננו יודעים האם האנשים שהשתתפו באותם כנסים ייצגו את התחושות של כלל ציבור המחנכים שהתנסה באותה שנה בהוראה בהקבצות , או שמא היתה זו קבוצה שנבררה היטב על-ידי מארגני הכינוסים . מכל מקום , בולטת העובדה שאף אחד מן הדוברים לא הביע הסתייגות חזקה ומנומקת מן המדיניות החדשה . דבריה של הגב' חיה , מורה מנוה עובד שליד פוריה , מייצגים את רוח הדברים של מרבית הדוברים : "אני מלמדת בישוב עולים , ואני מברכת את הרגע שניתנה לנו היכולת ללמד בשתי קבוצות . משום שאם קודם ראיתי קהל של ילדים , אני רואה עכשיו ילד , ואני רואה כאן ילד וילד , ואני יכולה לדבר אתו ... אצלנו זה מתבטא בצורה כזאת , שאנחנו יושבים בצורת שולחן עגול , כל הילדים מסביב , איש אל רעהו , מדברים , בוחנים , שואלים - זה בקבוצה המתקדמת . בקבוצה החלשה יותר יש להם אפשרות לשאול את המורה , ואם ילד היה בינוני , הרי בקבוצה החלשה הוא , אפשר לומר , מתקדם . הוא אומר את הדברים בצורה בטוחה ... עצם העובדה שחלקו את הילדים ונתנו להם אפשרות להתקדם בצורה כזאת בשתי הקבוצות יחד - זוהי ברכה , והלוואי והיינו יכולים לחלק גם את הכיתות האחרות , להתחיל אפילו בכיתה , 'ד , 'ה ולהתחיל כבר מן היסוד , לאפשר לילדים החלשים להתקדם , לאפשר לילדים הטובים להתקדם עוד יותר - ובזה אנחנו נגיע פעם לרמה טובה" ( שם . ( 25 = ככלל , המנהלות והמורות מיעטו להתייחס לשאלות חברתיות , מוסריות או פוליטיות הכרוכות בהפרדה בין ילדים לפי רמת יכולת . במקום זאת הן התמקדו בבעיות ארגוניות ולוגיסטיות הדורשות , לדעתן , טיפול , כדי שאפשר יהיה ליישם את ההפרדה להקבצות ביתר יעילות . בעיות אלה אינן עומדות , אמנם , במרכזו של מאמר זה , אולם מן הראוי לציין אותן בקצרה ; עיון קצר זה יעזור לנו להבין כיצד התגלגלה מדיניות ההפרדה לכדי כך , שהסיכויים להעניק תיגבור וחיזוק לקבוצות החלשות הפכו לקלושים ביותר , וכיצד נהייתה ההפרדה , במקום זאת , לשיטה של הסללה , אשר בה , מרגע שתלמיד נכנס להקבצה נמוכה , סיכוייו להגיע להקבצה גבוהה הצטמצמו עד מאוד . כבר בשנות 70-ה מצא אחד המחקרים הראשונים שנערכו בסוגייה זאת - המחקר נערך בחטיבות הביניים - כי שיעור העוברים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help