sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

העיקרית יכולה להיות כפועלי ייצור במפעלים תעשייתיים עתיריעבודה . על רקע האבטלה הממושכת בעיירות הפיתוח , יכול היה ספיר להציג את מדיניותו כמעשה של "יצירת מקומות עבודה , " ועל כן כצעד גדול קדימה ובשיפור ממשי בתנאי החיים של תושביהן . ארן , מצידו , אימץ את ההגדרות שרווחו בקרב אנשי חינוך רבים , לפיהן נוצרו בישראל , אם לשאול את המונחים אשר השתגרו עם השנים בצה"ל , "קבוצות איכות" שונות , שאי אפשר להחיל עליהן נורמות שוות של הישגיות לימודית . על כן היה מוכן לנטוש את השאיפה המסורתית לחינוך שוויוני לכל ופנה בכיוון של הפרדה בין תלמידים ושל הענקת חינוך שונה לכל אחד מן המסלולים . ההגדרות בהן השתמש ספיר בכל הקשור לצרכי כוח העבודה השתלבו היטב עם האבחנה של המימסד החינוכי , תחת הנהגתו של ארן , בין קבוצות איכות שונות במישור הלימודי . את מקומה של מדיניות פיתוח המתבססת על ההנחה שכל האוכלוסייה משתייכת לקבוצת איכות אחת , וכל חבריה יכולים למלא את מכלול התפקידים , תפסה עתה מדיניות שהנחת היסוד שלה היא שהאוכלוסייה מורכבת מקבוצות איכות שונות , שכל אחת מהן מסוגלת וראוייה למלא רק חלק ממכלול התפקידים - מי את תפקידי הניהול ומי את תפקידי הייצור . ספיר זכה לתהילה בקרב בני דורו להנהגה הודות למדיניות הפיתוח שלו , אשר הקימה כמעט יש מאין את התשתית התעשייתית של ישראל , ואשר תוך כדי כך יצרה את הצורך באקדמיזציה ובפרופסיונליזציה של בני ובנות הוותיקים ואף העניקה להן לגיטימציה . הסיפורים על התחבולות בהן השתמש ספיר כדי לפתות בעלי הון יהודיים לבוא ולהשקיע במפעלים בעיירות הפיתוח הפכו לחלק בלתי נפרד מן המיתוסים של בניית האומה הישראלית . זלמן ארן היה "בולדוזר" לא פחות מספיר : הוא ידע לגייס משאבים ולרתום למדיניותו מוסדות ואנשים , והוביל מאבק עיקש להנהגת הרפורמה בחינוך , מול התנגדות עיקשת לא פחות של הסתדרות המורים ושל פעילים שמאליים במפלגתו . ואולם מהלכים בתחום החינוך זוכים להדים תקשורתיים חלשים מאלה של מהלכים כלכליים , ועל כן שמו של ארן אינו נקשר בתודעה הציבורית בישראל כמעצב מדיניות וכבונה מערכות , בדומה לספיר .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help