sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

הגישה הדיפרנציאלית שארן אימץ השתלבה היטב עם מדיניות הפיתוח הכלכלי החדשה שהוביל חברו להנהגת מפא"י , פנחס ספיר . לאחר שנים רבות שבהן שלטה בכיפה האמונה בקדימותם של ההתיישבות ושל פיתוח החקלאות , הוביל ספיר את ההנהגה הפוליטית והכלכלית בכיוון של הענקת קדימות להשקעה בתיעוש . תפנית זו ניזונה , מצד אחד , מן התחושה שהפיתוח החקלאי הגיע לרוויה , ומצד שני , מן ההנחה כי העולים מארצות ערב , ששיעור האבטלה בקרבם היה גבוה ביותר בכל מהלך העשור , יכולים לשמש תשתית הולמת של כוח עבודה לתעשייה , ובעיקר למפעלים עתירי עבודה . בשנת 1957 הכין ספיר תכנית פיתוח תעשייתי שהיתה מבוססת על תחזית של עלייה מארצות צפון אפריקה , ועל העסקתם של העולים שכבר שוכנו בעיירות הפיתוח . התכנית קראה להכשרה אקדמית של סגל מינהלי והנדסי , מצד אחד , ולהכשרה מקצועית של כוח העבודה המיועד להפעלת פסי-הייצור , מצד שני ( משרד המסחר והתעשייה , . ( 1957 המשותף לארן ולספיר הוא ששניהם הובילו את המאמץ לחולל שינוי בדפוסי החשיבה והפעולה שהיו נהוגים אז , לאור השינוי הדמוגראפי שחל בישראל , והם גם ידעו לתרגם צורך זה לשפת המעשה הפוליטי . בעוד שרבים בקרב אנשי המשק בתנועת העבודה המשיכו לטעון בעד עליונותה של החקלאות כבסיס לכלכלה הישראלית ובמסגרת לקליטת העלייה , סבר ספיר כי הגידול באוכלוסייה הישראלית מחייב שינוי בכיוון של תיעוש , הן משום שעתה , עם כוח אדם גדול יותר , יש שוק מתרחב למוצרים תעשייתיים מקומיים , והן משום שהחקלאות אינה מסוגלת עוד להעסיק את כל העולים . ארן , מצדו , יצא מתוך ההנחה שהנורמות של מערכת החינוך היישובית אינן ישימות עוד במערכת שגדלה והתרחבה עד מאוד , כאשר רבים מן הוותיקים מבקשים לברוח קדימה , אל עבר חינוך תיכון ולימודים אקדמיים , ואילו העולים החדשים מתקשים , בתנאים הנתונים , להגיע לרמה הנורמטיבית . ספיר וארן היו שותפים גם להגדרה החברתית של הדרך החדשה . ספיר ביסס את מדיניות הפיתוח החדשה שלו על ההנחה שיהודי ערב בכלל , ויהודי צפון אפריקה - שהיוו בסוף שנות 50-ה את עיקר עתודת העלייה - בפרט , אינם מועמדים ליזמות כלכלית , וכי תרומתם

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help