sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

טיפוחי . לאחר שבתי-ספר אלה הגיעו ל'נקודת רוויה , ' הוחלט לאפשר הנהגת הקבצה גם בבתי-הספר שאינם טעוני טיפוח , אולם שיש בהם ילדים 'טעוני טיפוח "' ( שם = שם . ( ההשלכות של ההפרדה היו שונות בכל אחד משני המקרים , כמובן : בבתי-ספר הומוגניים מזרחיים , ההפרדה להקבצות נועדה ליצור שכבה מזרחית מקומית מצליחה ; בבתי-ספר אינטגרטיביים , ההקבצה שימשה להפרדה בין מזרחים לאשכנזים . האיש אשר ניצח על הנהגת ההקבצות היה זלמן ארן , שר החינוך בשנים 1955-1960 . 1963-1969-ו את ארן ניתן להגדיר כמעצבו של החינוך המדינתי הרב-מסלולי בישראל , תוך שהוא מביא לקצה את מערכת החינוך היישובית , שעדיין המשיכה לשמש כמודל בעשור הראשון לאחר הקמת המדינה . המערכת היישובית היתה מבוססת על חינוך עממי לכל , על-פי תכנית אחידה , שתאמה את מאווייהם של העולים הציונים מאירופה . לצד זה פעלה מערכת מצומצמת של חינוך תיכוני , אשר באותן שנים נחשב כנורמטיבי רק בקרב מיעוט עירוני . כוח האדם האקדמי , במידה והיה נחוץ , סופק בתקופת היישוב בשפע על-ידי גלי העלייה . ארן שינה כל זאת : הוא הניח את היסודות למערכת חינוך המכוונת לספק את הצרכים של מנגנון מדינתי ההולך וגדל ושל משק המבוסס לא רק על חקלאות , כבתקופת היישוב , אלא גם על תעשייה . לשם כך הוא יצר מסגרות להכשרת כוח אדם בעל מיומנויות השכלתיות גבוהות , ולצד זה מסגרות היכולות לספק את הצורך הגדל בכוח אדם שמיומנויותיו נמוכות מאלה שנחשבו כנורמטיביות בתקופת היישוב . ארן צימצם את החינוך העממי המשותף לכל , משמונה לשש שנים . לעומת זאת הוא האריך את החינוך התיכון , שעמד עד אז על ארבע שנים , לשש שנים , ודרש שהמורים בחטיבות הביניים יהיו בעלי השכלה אקדמית , כדי שיוכלו לעמוד במשימת ההכשרה של האליטה הניהולית והטכנולוגית של ישראל . במקביל , הוא יצר מסגרות חינוכיות תיכוניות המיועדות להכשרת עובדים ופקידים בדרגות הנמוכות יותר : בתי-ספר מקצועיים , בתי-ספר מקיפים שחלק מן המגמות בהם הן מקצועיות , מסגרות ל"תלמידים טעוני טיפוח , " הקבצות והסללות . במלים אחרות - ארן יצר מערכת חינוך המבוססת על מסלולים נפרדים .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help