sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:131

מן התכנים הלימודיים שהיו נהוגים בבתי-הספר הוותיקים לעולמם התרבותי של העולים ( סבירסקי , : 1990 פרק . ( 3 קברניטי החינוך , במידה והם שקלו ריכוז משאבים אנושיים וכספיים בקנה המידה הנדרש , בוודאי חשו שמדובר במשימה בלתי אפשרית . הקליטה של המוני הישראלים החדשים היתה משימה ענקית גם בלא ההתמקדות בילדי היהודים שבאו מארצות ערב : תוך עשר שנים גדלה מערכת החינוך פי חמישה , מכ 100 , 000- תלמידים 1948-ב לכ 500 , 000- ב 1957 ( עדיאל , . ( 1970 : 9 עצם האספקה של מבנים הולמים בכל היישובים והשכונות דרשה משאבי ענק , במושגים של אותם ימים . "זכורים לנו , " כתב שרגא עדיאל , 1970-ב "הברונים , הצריפונים והעצים המצלים , ששימשו אכסניות ראשונות לבתי-הספר היסודיים ביישובי העולים" ( שם . ( 10 : באמצע שנות הששים דיבר עדיין שר החינוך , זלמן ארן , על השלמת הצרכים בחדרי לימוד ובציוד בלשון עתיד . ישראל , שלא כמו ארצות-הברית של תקופת מלחמת העולם הראשונה , לא היתה מעצמה כלכלית עולמית . למדינה לא היו משאבים עצמיים לייזום פעולות פיתוח רחבות . פעולות פיתוח גדולות החלו רק לאחר שהתקבל סיוע חיצוני - מממשלת ארצות-הכרית , מכספי השילומים מגרמניה ומתרומות של יהודים . יתרה מזאת , חלק גדול מן התקציב הלאומי הוקדש לבטחון . גיוס מורות ומורים בכמות מספקת וברמת הכשרה הולמת היה גם הוא משימה קשה . גידולו המהיר של סגל ההוראה , 5 , 000-מ מורים 20 , 000-ל בתום העשור הראשון ( שם : שם , ( הצריך את הכשרתם החפוזה של אלפי אנשים . הסמינרים לא עמדו בלחץ , ובמשך שנים הם סיפקו מורות ומורים שהוכשרו בקורסים מזורזים . "הודות ל'מורים מאולתרים' אלה , " כתב עדיאל , .,. " זכו רבבות התלמידים העולים , שיוגדרו מאוחר יותר כתלמידים טעוני טיפוח , למורים ולמחנכים במולדתם החדשה . מאידך גיסא נקלטו באותו זמן 'מורים' לא מעטים , שאין מקומם בעבודת חינוך" ( שם = שם . ( שכר המורים ירד , באותן שנים , ביחס לשכר שגברים בעלי השכלה מקבילה יכלו לקבל בתעסוקות אחרות . יוקרת המקצוע , שבתקופת היישוב , עת הוא נחשב לעיסוק חלוצי , היתה גבוהה , ירדה באותן שנים , בין השאר כתוצאה מהכנסתם למעגל ההוראה של צעירים וצעירות בלתי-מיומנים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help