sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

על רקע זה בלט עד מאוד כשלונה של מערכת החינוך ביישובי העולים . תזכיר שהגיש החוקר משה סמילנסקי לשר החינוך 1956-ב ציין כי כרבע מתלמידי כיתות א' ביישובי העולים נשארים כיתה . בכיתות הגבוהות יותר נתגלו שיעורי נשירה גבוהים : בכיתה , 'ח רק שליש מהתלמידים היו מזרחים , למרות ששיעור המזרחים בקרב קבוצת גיל זו עמד אז על . 52 % בכיתה י"ב , רק 7 . 8 % מן התלמידים היו מזרחים ; באוניברסיטה העברית עמד שיעורם על , 5 % ובטכניון - על 3 . 6 % ( סמילנסקי , . ( 1957 .- 138 ראשי השלטון , וכעיקר אנשי המפלגה השלטת דאז , מפא"י , היו מודאגים מן ההשלכות הפוליטיות של כשלונה של מערכת החינוך . כבר שנה אחת קודם להתקוממות ואדי סליב תהה שר החינוך דאז , זלמן ארן , שהיה מראשי מפא"י , אם "משרתת מערכת החינוך שלנו את תכליתה של מדינת ישראל" והתייחס באופן ישיר לקיומה של " בעייה עדתית" בחינוך ( מצוטט אצל צוקר , . ( 1985 : 200 לדברי החוקר מיכאל חן , ... " מנהיגי הציבור וקברניטי החינוך ( החלו לחשוש ) שמא הפער התרבותי והעדתי בין המנהיגות האשכנזית לבין הציבור המזרחי , יביא לידי כך ש'ישראל השניה , ' זו שאינה נהנית משירותי החינוך העל-יסודי העיוני והגבוה באותה מידה שהציבור המבוסס נהנה ממנה , תדחה את מנהיגותה המסורתית של התנועה הציונית שמקורה באירופה" ( חן , ; 1983 : 393 ר' גם לוי , . ( 1987 : 109 , 1961-ב כאשר מונה אבא אבן לשר החינוך , הוא הכריז כי "העלאת רמתם של בני ערות המזרח היא החשובה במשימותיו של מפעל החינוך" ( מצוטט אצל צוקר , . ( 1985 : 200 כיצד מעלים "את רמתם של בני עדות המזרח ? " האפשרות הראשונה העולה על הדעת היא ריכוז של משאבים אנושיים , ארגוניים וכספיים כדי לשפר במאמץ אינטנסיבי ומקיף את בתי-הספר במושבי העולים , בשכונות ובעיירות הפיתוח . בתי-ספר אלה , כפי שנראה בהמשך , תיפקדו ברמה נמוכה ביותר , ומכאן גם רמת ההישגים הנמוכה של תלמידיהם . הם סבלו ממחסור במבנים הולמים ומשיעור גבוה של מורות ומורים בלתי-מוסמכים , שרובם ככולם גרו מחוץ ליישוב . על כך נוספו גם קשיי תקשורת בשפה העברית אצל חלק מן המורים , ובעיקר אצל התלמידים וההורים , וכן אי-התאמה של רבים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help