sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

במקומות אליהם הופנו , ולא במקומות בהם בחרו . הישראלים החדשים של שנות החמישים שוכנו בשכונות וביישובים ערביים נטושים , במעברות בשולי הערים שהפכו לשיכונים בשולי הערים , כמו גם במושבים חדשים ובעיירות פיתוח חדשות . היהודים שהגיעו מארצות אירופה נהנו מאפשרויות רבות יותר לתמרן ולשפר את תנאיהם , אם בגלל שליטתם בשפות שהוותיקים ידעו , אם בגלל קשרים משפחתיים עם ותיקים ואם בגלל שהיה להם קל יותר להתמצא במערכת הביורוקראטית הישראלית . יהודים שהגיעו מארצות ערב התקשו לתמרן . באותם מקרים בהם שוכנו עולי ערב ועולי אירופה זה לצד זה , התרחש בתוך שנים ספורות תהליך של היבדלות . בדיון של מזכירות מפא"י מיום 17 . 4 . 58 תיאר כתריאל סולומון , מי שהיה ממונה במפלגה על עיירות הפיתוח , את תהליך ההיבדלות : ... " מרביתם של רכוזי העולים בהתיישבות העירונית החדשה הם על טהרת העליה החדשה ... ערים כמו צפת וטבריה ... הולכות ומתרוקנות מן היישוב הוותיק ... ( ו ) הופכות להיות יותר ויותר ערי עולים ... מקומות ... כמו לוד ורמלה , אשר מיד אחרי מלחמת השחרור , משנעזבו על-ידי האוכלוסיה הערבית , התישבו בהן עולים ממזרח אירופה , גם שם אנחנו רואים תהליך של עזיבה . המתיישבים הראשונים עוזבים את המקום והערים האלה הופכות להיות יותר ויותר ערי עולים שמרבים באים מארצות האיסלם" ( ארכיון מפלגת העבודה , תיק , 58 / 24 עמוד . ( 12 רק בשנים מאוחרות יותר החלו יהודים מארצות האיסלם לנטוש את עיירות הפיתוח ולעבור לערים הגדולות ; לרוב , הם מצאו עצמם בשכונות ה"דרומיות" של הערים . ההיבדלות בשיכון מצאה ביטוי גם בהיבדלות בבתי-הספר . לפי הערכה של מי שהיה הסטטיסטיקן הממשלתי , רוברטו בקי , מתוך 80 , 000 העולים החדשים שנמנו על תלמידי בתי-הספר היסודיים בשנת הלימודים 60 , 000 , 1951 / 52 למדו בבתי-ספר שכל תלמידיהם היו עולים חדשים , 9 , 000-ו נוספים למדו בכיתות נפרדות במסגרת בתיספר כלליים קיימים ( איזאק , מצוטט אצל באשי , . ( 1985 : 316 אם נצרף את שני הסכומים , נמצא כי 86 % מכלל התלמידים החדשים למדו בנפרד מן התלמידים הוותיקים . סביר להניח כי רובם היו מזרחים ( סבירסקי , . ( 1990 : 52

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help